Klap kaloriehesten: Disse grøntsager gavner mest

Vi ved godt, at vi skal spise en masse grøntsager, og lige nu er det de grove rodfrugter, der er i sæson.

»Kostrådet siger, at man skal spise ‘6 om dagen’ – altså 600 gram frugt og grønt dagligt. Heraf skal mindst halvdelen være grøntsager, og igen skal halvdelen være grove grøntsager som rodfrugter eller kål,« forklarer Preben Vestergaard Hansen, ernæringsekspert på Professionshøjskolen Metropol.

Disse grøntsager skal du ikke spise rå

Men faktisk er der stor forskel på de fødevarer, der kommer fra planter, og ernæringseksperten inddeler dem i tre kategorier: henholdsvis de fine og de grove grøntsager samt kartofler og tørrede bønner i en kategori for sig, da de er stivelsesholdige.

»Man skal helst have de grove grøntsager i spil. Det er grøntsager som for eksempel rødbede, pastinak og grønkål. De fine grøntsager, som man ofte dyrker i drivhuse og spiser om sommeren, er grøntsager som agurk, tomat og salat. Forskellen på de grove og de fine grøntsager er, at der generelt er flere kostfibre, mere energi og flere vitaminer i de grove.«

5 meget sunde grøntsager, du selv kan dyrke i køkkenhaven

Klap lige kaloriehesten
Selvom man får rundt regnet 45 kalorier ekstra indenbords pr. 100 gram, når man sætter tænderne i en jordskok frem for en tomat, så spiller andre vigtige forhold ind.

»At der er et højere energiindhold i de grove grøntsager, skal ikke forstås negativt. De grove grøntsager mætter mere og giver flere af de vigtige næringsstoffer. Kartofler, tørrede bønner og linser skal spises som tilbehør, hvorimod man kan spise næsten ubegrænset af de andre grove og fine grøntsager,« forklarer Preben Vestergaard Hansen.

Disse grøntsager gjorde syge raske

På trods af et højere kalorieindhold bliver man altså ikke tyk af at spise grove grøntsager. Tværtimod, mener ernæringseksperten, der påpeger andre positive sidegevinster:

»Undersøgelser har påvist, at grove grøntsager nedsætter risikoen for hjerteproblemer, visse kræfttyper og forhøjet blodtryk. Desuden har man fundet ud af, at risikoen for vægtændringer også nedsættes,« siger Preben Ves­tergaard Hansen og understreger ligeledes vigtigheden af vitaminindholdet, der er højere i de grove grøntsager.

Mange tager fejl af kostrådene: Tæller juice, løg og kartofler med i ‘6 om dagen’

Eksempler på ‘fine’ grøntsager

Kostfibre Kulhydrater Kalorier

  • Agurk 0,7 g 2,1 g 11 kcal
  • Squash 1,1 g 2,7 g 16 kcal
  • Icebergsalat 1,1 g 3,2 g 16 kcal
  • Bønnespire 1,2 g 4,9 g 32 kcal
  • Radise 1,3 g 2,5 g 11 kcal
  • Tomat 1,4 g 5,7 g 26 kcal
  • Peberfrugt (grøn) 1,8 g 4,6 g 21 kcal
Eksempler på ‘grove’ grøntsager
Kostfibre Kulhydrater Kalorier
  • Blomkål 2,2 g 4,7 g 28 kcal
  • Rødbede 2,3 g 11,4 g 51 kcal
  • Aubergine 2,4 g 5,0 g 20 kcal
  • Jordskok 2,6 g 14,1 g 65 kcal
  • Gulerod 2,7 g 9,3 g 39 kcal
  • Grønne bønner 3,0 g 5,7 g 26 kcal
  • Broccoli 3,2 g 6,1 g 45 kcal
  • Knoldselleri 3,9 g 8,2 g 35 kcal
  • Persillerod 4,3 g 12,3 g 55 kcal
  • Pastinak 4,5 g 14,6 g 63 kcal
  • Grønkål 6,2 g 10,4 g 59 kcal

Artiklen blev bragt første gang d. 12/2 2016.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.