5 ekstra sunde frugter

Vi ved alle sammen godt, det er sundt for os at spise frugt. Dog er der nogle frugter, som giver mere gejst til immunsystemet end andre. Vi giver dig her fem, som giver din krop lidt ekstra at stå imod med.

Kend vitaminerne og deres egenskaber

Æbler

Den mest populære kilde til antioxidanter. Et æble har en antioxidanteffekt svarende til 1.500 mg af C-vitamin. Æbler indeholder også mange beskyttende flavonoider, som kan være forebyggende mod cancer og hjerte-kar-sygdomme.

Papaya

Indeholder 250 procent af den daglige tilrådede mængde C-vitamin. C og E vitaminerne hjælper med at reducere betændelse i kroppen og kan desuden nedsætte virkningerne af astma.

15 myter: Fup og fakta om sundhed og vægttab

Tranebær

Tranebær indeholder flere antioxidanter end andre almindelige frugter og grøntsager. En portion indeholder f.eks. fem gange så mange som en broccoli. Tranebær er naturlig probiotisk, hvilket betyder, at de forøger de gode bakterier i maveregionen og beskytter mod madforgiftning.

Grapefrugt

Igen en C-vitamin bombe. Grape indeholder også limonoider som kan sænke kolesteroltallet. De røde grapefrugter er desuden en kilde til det kræftbekæmpende stof lycopen.

Sådan undgår du at fare vild i kostrådene

Bananer

Indeholder vitaminet B6. Bananer hjælper også til at reducere træthed, depression, stress og søvnløshed. Bananer har desuden et højt indhold af magnesium, som holder knoglerne stærke. Bananer er rige på magnesium, som holder knoglerne stærke, og kalium, som forbygger hjerte-kar-sygdomme og for højt blodtryk.

Kilde: menshealth.com

Den supersunde, gule rod: Derfor er den så god for dig

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.