Sådan undgår du at overspise: Overlev ferien i god form

Sol og sommer betyder oftest charterferie, lækker grillmad og et lavere træningsniveau. Kost- og motionsekspert Katja Maria Jackson giver dig gode råd til at nyde sommeren uden at smide de sunde vaner over bord.

Drop strikse slankekure, og spis mindre med dette simple trick

Aktiv grillaften
Hvis du er til grillaften hos vennerne eller familien, så lav noget aktivt i haven efter maden. F.eks. et slag kroket, kongespil/vikingespil, petanque eller fodbold.

Hvis der er et større græsareal, så er rundbold også en fantastisk måde at bevæge sig på, samtidig med at du har det sjovt med familie og venner.

At bevæge sig en lille smule, er langt bedre end at blive siddende i havestolen med en øl i hånden hele aftenen.

Grillpølser tilbagekaldes – indeholder skarpe genstande

All inclusive-fælden
Er du på charterferie og står foran en fristende buffet hver eneste aften, så aftal med dig selv, at du må gå to gange. Første gang skal du udelukkende vælge sunde fødevarer.

Når du er færdig med første tallerken, venter du 15-20 min., mens du hyggesnakker med familien.

Anden gang du går til buffeten må du tage lige det, der frister dig. På dén måde er der ikke så stor chance for, at du overspiser af de usunde fødevarer, og der er stadig plads til at synde lidt.

Sandt eller falsk: Spiser du mindre, hvis du bruger en lille tallerken?

Undgå den usunde frokost
Tag madpakke med på udflugter. Lige meget om du skal på en shoppetur gennem byens gader, eller en skovtur, så sørg for at have sunde snacks med på turen.

På alle udflugter kommer der et tidspunkt, hvor du bliver virkelig sulten, og så er det lettere at falde i fastfoodfælden.

Hav en flaske med vand, lidt frugt, grovkiks eller grøntsager med i tasken, så du har noget ved hånden når du bliver sulten.

Ellers bliver det hurtigt en fransk hotdog med fed dressing eller gammeldaws med flødeskum og hele molevitten, der kommer til at fylde i maven.

7 madvarer, der er sunde at spise hver dag

Husk alle måltider
Spis regelmæssigt i løbet af dagen. I ferien er det nemt at sove længe og springe morgenmaden over, eller at slå den sammen med frokosten. Og den kan hurtigt komme til at bestå af is og pølser på stranden og lækker mad om aftenen.

Sørg for at spise små grove og grønne måltider regelmæssigt i løbet af dagen, det stabiliserer dit blodsukker, så du ikke overspiser i aftentimerne.

Spis med måde
“Jeg har ferie, så må jeg godt synde”. Dén sætning kan let blive en sovepude. Spis med måde i stedet for at overspise.

Hvis du spiser, indtil du er tilfreds, og derefter sætter din tallerken væk lige efter, vil du være mindre tilbøjelig til at blive ved med at spise.

Vi har en tendens til at spise, hvad der er foran os, så du kan også øse maden op på tallerkenen ude i køkkenet, og tage den med ind i det rum hvor du skal spise.

Så står der ikke gryder og fade med mad foran dig, som frister efter du faktisk er blevet mæt.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.