Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Øko-kaffe vinder frem

Færdigbrygget kaffe med Ø-mærket på siden af koppen vinder i stigende grad frem i København.

Senest har Irma lanceret økologisk kaffe to go i 20 Irma-forretninger på tværs af hovedstaden, og i bagerbutikken Emmerys og hos 7-Eleven er al færdiglavet kaffe økologisk.

Hos Espresso House er udvalget netop blevet omlagt, så to tredjedele af filterkaffen er Ø-mærket.

Økologien har bredt sig til alt fra americano- og filterkaffe til caffe latte og cappuccino.

»Der er en stigende efterspørgsel på, at kaffesteder har en bevidsthed om økologi. Kaffe er et produkt, vi som forbrugere involverer os meget i. Fortællingen om smagen, oprindelsesstedet, bæredygtighed og økologi fylder meget, og i København er mange kaffedrikkere villige til at betale for at få bæredygtighed og økologi med i fortællingen,« forklarer Henrik Frellsen, formand for brancheforeningen Dansk Kaffeinformation.

Økohavneren: Det ændrede mit forbrug at få en baby

Sender et signal
Og det er ikke kun idéen om at kunne fortælle os selv, at vi drikker økologisk kaffe, der tilfredsstiller. Det er også muligheden for at ’flashe’ vores økokøb til andre.

»Der er rigtig meget identitet i det her. Når du går rundt med en kaffekop med Ø-mærket på, viser du andre, at du gerne betaler tre eller fire kroner mere for en bæredygtig kop kaffe. Det betyder faktisk noget for folk at sende det signal,« siger Peter Mølkjær, forbrugerekspert hos Deloitte.

Mange af de kaffesteder, der har skruet op for økologisk kaffe to go, gør en del ud af at reklamere for det i og udenfor deres butikker. Og det gør de klogt i, mener Peter Mølkjær.

»De fleste københavnere giver dig pluspoint for at fremme økologi. Med store økobannere og skilte viser du folk, at du tænker over de her ting og handler derefter, og det appellerer til mange københavnere,« siger Peter Mølkjær og uddyber:

»Ud over bæredygtighed signalerer økologisk kaffe også kvalitet. Der er et fravalg af tilsætningsstoffer og sprøjtemidler, som giver en følelse af, at kaffen har en højere kvalitet.«

Generelt har salget af økologisk kaffe været stigende i Danmark. Fra 2006 til 2016 blev salget af økologisk kaffe mere end tredoblet, viser tal fra Danmarks Statistik. Og den tendens vil fortsætte, vurderer Henrik Frellsen.

»Vi er i forvejen et af de lande med den største andel af økologiske fødevarer, så det følges ad hånd i hånd. Der er en stor efterspørgsel på økologisk kaffe, og det er noget, der skiller sig positivt ud for forbrugerne,« siger han.

Vi er vilde med øko-havregryn – se hele listen over vores foretrukne øko-fødevarer

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes