Økologien kæmper for at udvikle sig

Artiklen kommer fra vores økoavis

Fra vores økoavis

Økoavis

Økologisk Landsforening overvejer at indføre et nyt økomærke, som belønner producenter, der gør noget ekstra.

Økologisk Landsforening overvejer at indføre et nyt økomærke, som belønner producenter, der gør noget ekstra.

Der er brug for at udvikle økologien, så den bliver bedre for dyrevelfærd og bedre for naturen og for klimaet.

Det mener Økologisk Landsforening, som glæder sig over økologiens succes, men advarer om, at forventningerne fra forbrugerne hele tiden bliver større, og at det stiller krav til de økologiske producenter.

”Økologien gør det godt, men der er også en række områder, hvor vi er nødt til at blive bedre,” siger Per Kølster, som er formand for Økologisk Landsforening, der er et fællesskab for økologiske forbrugere, landmænd og andre producenter

”Ligesom forbrugerne køber økologisk af forskellige årsager, producerer økologiske landmænd også ud fra forskellige udgangspunkter. Økonomien er afgørende, og det betyder, at nogle producenter alene efterlever Ø-mærkets krav, mens andre producenter gerne vil tage mere vidtgående hensyn til for eksempel natur eller dyrevelfærd. Men de har næppe råd til det, hvis de ikke kan kræve en pris, som er højere. Det kan de kun, hvis de også kan få lov at fortælle, at de gør noget særligt,” siger Per Kølster.

Økologi giver os bedre varer

Det røde Ø-mærke er et af de mærker, som danskerne har størst tillid til, og det kan de også roligt have, siger Per Kølster, som bakkes op af Forbrugerrådet Tænk i den vurdering.

Men det røde Ø-mærke er samtidig knyttet nøje til EU’s krav til økologien, og de er ikke lige sådan at ændre i skrappere retning.

Ø-mærket kan altså ikke drive den forbedring, som Økologisk Landsforening efterlyser, og det har fået landsforeningen til at overveje at indføre et ekstra økomærke, som kan belønne de producenter, som gør noget ekstra.

Økohavneren: Det handler om at sende et signal

Skal ikke undergrave Ø-mærket
Det er imidlertid ikke helt enkelt, konstaterer Per Kølster:

”Det er vigtigt, at tilliden til det røde Ø-mærke bevares, for selvom vi altid kan gøre det bedre i økologien, er det et mærke, som viser, at vi gør det godt. Det skal vi ikke undergrave. Et nyt mærke kan også virke støjende. Omvendt vil vi gerne kunne motivere til, at producenterne udvikler og driver økologien længere og videre og skaber nogle løft, og her kan en mærkningsordning være en hjælp.”

I Forbrugerrådet Tænk er seniorrådgiver på fødevareområdet Camilla Udsen enig med Per Kølster.

”Jeg kan godt forstå dilemmaet. Vi er sædvanligvis imod nye mærker, fordi de kan forvirre, men jeg forstår også godt, at producenterne gerne vil kunne fortælle, når de gør noget ekstra. Der er behov for at udvikle økologien, men det er ikke helt enkelt at finde en model for, hvordan det skal gøres, så vi bevarer tilliden til Ø-mærket og samtidig kan motivere til at gå længere,” påpeger hun.

Øko-kaffe vinder frem

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1