Sådan ødelægger sommeren din søvn

Den øgede mængde lys og de varme nætter om sommeren ødelægger vores søvn.

Den øgede mængde lys og de varme nætter om sommeren ødelægger vores søvn.

Bliver du også vækket af morgenlyset kl. 4.30, og har du svært ved at falde i søvn om aftenen, fordi dit soveværelse er så lummert?

Den øgede mængde lys og de varme nætter om sommeren ødelægger vores søvn, og faktisk sover de fleste mellem 15-30 minutter mindre om sommeren, end de gør om vinteren, forklarer Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel.

– Der er flere ting om sommeren, der gør det svært at sove. For det første kommer der mere lys ind til dit indre ur, og det betyder for mange, at man sover mindre om sommeren. Og så er der temperaturen. Når den er høj i soveværelset, kan det forstyrre vores søvn og give flere opvågninger, siger han til Alive.dk.

Har du svært ved at sove om natten, så læs de 14 søvn-tips på udeoghjemme.dk. Så sover du godt – hver nat!

Et åbent vindue hjælper ikke meget
Og søvneksperten har faktisk ikke nogen mirakuløse råd til, hvordan man kan forbedre sin sommersøvn.

– Det kan være svært at få en behagelig temperatur i soveværelset ved blot at åbne vinduet. Og det kan desuden give meget støj, hvilket også kan være forstyrrende i forhold til søvnen. Så det er næsten værre. Men du kan sørge for at have en god dyne, pude og madras, som er svedabsorberende, og så kan du vælge at sove nøgen eller med meget lidt tøj på, lyder rådet fra Mikael Rasmussen.

Han peger på, at vi ikke nødvendigvis er mere trætte og uoplagte om sommeren, fordi vi sover mindre og måske også dårligere. For vi har ikke brug for ligeså meget søvn i de lyse tider.

– Det er faktisk meget naturligt. Hjernen aktiveres mere af lyset, siger søvneksperten.

Mangler du søvn? Få 7 klare tegn på, du er i søvnmangel, på Femina.dk.

Forbered dig på nattesøvnen
Hans bedste råd til at falde i søvn i de lyse aftener er, at man dropper tv, computer mv. og desuden opholder sig i et rum uden for meget lys.

Og man må gerne begynde på det et par timer før, man har planlagt at hoppe i seng.

– Mørklægningsgardiner i soveværelset er vigtige om sommeren. Og så er det en god idé at begynde at skærme sig fra tv’et, tablets og andre ting med blåt lys, som signalerer til kroppen, det er morgen. Lyset påvirker produktionen af søvnhormonet melatonin, påpeger Mikael Rasmussen.

Derfor skal du gå i seng kl. 21 – få svaret her.

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.