Det skal du spise, når du er stresset

Det er ikke engang frokosttid, men du kan allerede mærke det. Dine skuldre sidder oppe ved ørene, irritationen i baghovedet og den lurende hovedpine er ved at indtage tindingerne.

Du er med andre ord ved at blive stresset, og det varer ikke længe, inden du snapper ad chefen. Men med et par små lettilgængelige madvarer kan du vende situationen og stoppe stressen.

Sådan følger du de 10 kostråd og bliver sundere

Bær

Vi ved vist efterhånden alle sammen, at blåbær er noget af det allerbedste, vi kan fodre vores krop med. De små velsmagende bær har de højeste niveauer af det antioxidant, der hedder anthocyanin, og det kobles sammen med et væld af gode ting, blandt skærper det vores tænkning, skriver prevention.com.

Alle bær er generelt rige på C-vitamin, og det har vist sig at være godt, når man skal bekæmpe stress. C-vitamin sænker også blodtrykket og sænker dit kortisolniveau – kortisol er kroppens stresshormon.

Bær er som bekendt ikke svære at få fat på her i sommersæsonen, men når det er vinter så køb frosne bær og tø dem op. Bær kan som bekendt spises til alt, så gå bare ombord.

5 fødevarer, der ikke er så sunde, som du tror

Cashewnødder

Nødder er gode snacks. De er salte og knasende, og kurerer altid den værste sult, og så er de fyldt med proteiner. Cashewnødder er specielt gode, fordi de indeholder meget zink.

For lidt zink i kroppen er blevet linket til både nervøsitet og depression, og da vores krop ikke kan lagre zink, er det vigtigt at få fyldt depoterne op dagligt.

Derfor er kartofler, ris og pasta en sund del af aftensmaden

Kamillete

Kamillete er god for ufattelig mange ting, men i dag ved man mere end nogensinde, at kamillete virker beroligende. I en undersøgelse fra Pennsylvania Universitet testede man kamillete på 57 forsøgspersoner, der havde tendens til nervøsitet.

Forsøget løb over otte uger, og ved slutningen kunne man se, at personerne havde det mærkbart bedre efter at have drukket kamillete gennem hele perioden. Derudover har kamille en gavnlig indvirkning på din søvn. Har du problemer med at sove hjælper den nemlig også.

Asparges 

Ja, asparges er kendt for at få vores urin til at lugte, men nu er det heldigvis sjældent, vi tisser sammen med flere på én gang. For asparges er nemlig rige på folater, og folater får os til at bevare roen.

Så put dem i salater eller grill dem på grillen. De smager fantastisk, og de hjælper altså gevaldigt på dit humør.

Havregryn

Det er ikke kun dine børn, du skal fylde havregryn på. Spis det gerne selv og helst masser af det. Havregryn er fyldt med kulhydrater, der får hjernen til at producere serotonin, der hjælper på dit humør.

Serotonin giver dig også en beroligende følelse, der hjælper dig med at overkomme stress.

Havregryn mætter derudover i lang tid, og spiser du det om morgenen vil du i den grad have et forspring på dagen, da det også gør hjernen skarpere.

Mørk chokolade

Jo, det er rigtigt mørk chokolade hjælper på humøret. Mørk chokolade er fyldt med sunde antioxidanter. Undersøgelser fra California University viste at mænd og kvinder spiste mere chokolade, hvis de følte sig triste eller deprimerede, og chokoladen hjalp.

Mørk chokolade har derudover en god indvirkning på forhøjet blodtryk, og når det falder, bliver du også roligere. Lad være med at overspise, hvis du føler dig stresset eller trist, men sørg altid for at have lidt på lager til en dårlig dag.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.