Sådan går du dig sund og slank

At gå en tur er for de fleste en helt naturlig ting, men de færreste forbinder det med rigtig træning. Og det er synd.

For vi danskere er fantastisk privilegerede med masser af muligheder for at gå ture. Overalt er der stier, fortove og vandreruter, som lige er til at gå til.

Hvis du bare sætter tempoet og længden lidt op efterhånden som du kommer i form, så tæller gåturen lige så godt som mere målrettet motion.

Gang kan nemlig give en overraskende god fedtforbrænding med den rigtige teknik.

På søndag.dk får du ugeprogrammer til dig, der enten er begynder, let øvet og meget øvet

Kalorier rasler af
Gang som motion handler selvfølgelig ikke om at gå små hyggelige spadséreture på Strøget eller korte slentreture i skoven på en solskinssøndag, men derimod om at tage nogle solide traveture. Helst hver dag. Uanset vejr og vind.

Tempoet har ikke nogen betydning for, hvor mange kalorier, du forbrænder på turen. Men det har distancen derimod.

For uanset om du går, lunter eller spurter én kilometer, forbrænder du, ifølge forskningsleder Bente Klarlund Pedersen fra Center for Inflammation og Metabolisme, det antal kalorier, som du vejer i kilo.

Her er 5 fejl du begår på løbebåndet – se dem på søndag.dk

– En kvinde, der vejer 70 kilo, forbrænder altså 70 kalorier ved at bevæge sig én kilometer. På fem kilometer forbrænder hun fem gange 70, altså 350 kalorier. Det sker uanset om hun går eller løber – men hun bruger selvfølgelig meget forskellig tid på det, forklarer Bente Klarlund Pedersen.

Så jo længere du går, desto mere forbrænder du, og jo højere din puls kommer, desto længere fortsætter forbrændingen bagefter. Nu er det bare med at komme i gang.

9 ting, du kan gøre i stedet for at løbe – læs mere på femina.dk

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.