Lad tabletten og mobilen ligge: Aftenbrug forstyrrer søvnen

Snupper du også lige et ekstra afsnit af yndlingsserien på Netflix, inden du lægger dig til at sove om aftenen? Det er faktisk en rigtig dårlig idé, viser en undersøgelse.

Forskere fra Brigham and Women’s Hospital, en del af Harvard Medical School, har nemlig fundet ud af, at blåt lys fra tablets, smartphones og computere forstyrer søvnen kraftigt, hvis de bruges lige inden sengetid.

Derfor kan lange lure være skadelige for dig

Birgitte R. Kornum er seniorforsker på Søvncenteret på Glostrup Hospital, og hun forklarer, at digitale enheder udsender alle farver lys, ligesom alle farver er til stede i sollys. Men det er netop den blå farve, som påvirker melatoninniveauet i hjernen og derfor har en skadelig effekt.

Hjernen producerer melatonin i takt med lysets rytme. Det vil sige, at den allerede går i gang om aftenen, og produktionen stiger så i løbet af aftenen og indtil midt på natten.

»Melatoninen signalerer til hjernen, at den skal gå i sovemode, men når den bliver  forstyrret af det kraftige lysfra digitale enheder, sker den proces ikke, og man kan have svært ved at falde i søvn,« forklarer hun.

Ekspert: Derfor skal du IKKE bruge mobilen på toilettet

Skru ned for lysniveauet
Forstyrrelser af melatoninproduktionen kan påvirke helbredet negativt på sigt. Undersøgelsen lægger sig op ad tidligere undersøgelser, som har vist, at søvnmangel er forbundet med forøget risiko for visse kræfttyper.

»Søvnmangel påvirker ens immunforsvar rigtig meget, men noget så simpelt som at skrue ned for lysstyrken på sine enheder og ikke holde dem helt op i ansigtet gør en stor forskel,« fortæller Birgitte R. Kornum.

Alternativt kan man anskaffe sig et blåt lys-filter til sine enheder.

Derfor spjætter man i søvne

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.