Forskere: Her skal du tage hen for at forebygge vinterdepression

En tur i skoven giver motion og lys, og det er to nøgleingredienser, hvis du vil forebygge en vinterdepression.

Det fortæller britiske forskere fra Royal College of Psychiatrists ifølge den britiske avis The Guardian.

Sammen med organisationen for skovforvaltning Forestry England råder forskerne derfor briterne til at bevæge sig ud i efterårsvejret for at styrke deres mentale sundhed. Det skriver forskning.no ifølge Videnskab.dk.

Og opfordringen får øjeblikkelig opbakning fra en norsk forsker.

Læs mere på Videnskab.dk: Lyset for enden af vinteren: Sådan får du dit fix af dagslys i vintermånederne

Lys styrer humør og døgnrytme
I efterårs- og vintermånederne er der risiko for at udvikle ’sæsonafhængig stemningsforstyrrelse’, der på engelsk er kendt som ’Seasonal Affective Disorder’ og rammende forkortes til SAD.

I daglig tale henviser man ofte til samme tilstand som vinterdepression.

Hvis man er ramt af vinterdepression, sover man typisk op til 12 timer i døgnet, har øget appetit og føler sig generelt trist og tung til mode.

Forskerne er ikke sikre på alle årsagerne til vinterdepression, men mangel på dagslys kan muligvis være hovedårsagen.

Når vi får mindre lys gennem øjnene, har det angiveligt en negativ effekt på den del af hjernen, som styrer humør og døgnrytme, og det kan måske være med til at starte en vinterdepression.

Læs mere på Videnskab.dk: Nyt studie: Patienter med tegn på depression bliver ikke mindre depressive af SSRI-medicin

Norsk forsker: Gå ud!
Men kan en tur i naturen virkelig styrke den mentale sundhed?

»Jeg mener, at svaret på det spørgsmål er et stort ‘JA!’,« skriver Marte Roa Syvertsen i en email til forskning.no, Videnskab.dk’s norske søstersite.

Hun er ph.d. og læge ved Neurologisk afdeling ved Drammen sykehus i Norge.

»Der er god dokumentation for, at fysisk aktivitet forbedrer depressionssymptomerne, og at de bliver endnu mere forbedret, hvis denne aktivitet foregår udendørs,« forklarer Marte Roa Syvertsen.

Hun henviser blandt andet til et studie fra 2012, som viser, at en vandretur i naturen mindskede følelsen af håbløshed, depression og selvmordstanker blandt selvmordstruede patienter.

»Gå ud! Opsøg den smule dagslys, vi har, både før, i løbet af og efter jul. Gå en tur – det er naturlig lysterapi i løbet af vintermånederne,« lyder opfordringen fra Marte Roa Syvertsen.

10 tegn på depression og angst hos børn og unge – sådan opdager du det

Andre artikler på Videnskab.dk:

Folk, der arbejder indendørs får alt for lidt lys

Din egen stemme kan påvirke dit humør

Deprimerede bruger sproget anderledes: Sådan spotter du det

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.