Derfor er rodfrugter så sunde – sådan får du let flere ind i din madlavning

Rodfrugter dækker over gulerod, rødbede, pastinak, selleri, persillerod og jordskok.

Rodfrugter dækker over gulerod, rødbede, pastinak, selleri, persillerod og jordskok.

Efteråret og vinteren er højsæson for rodfrugter, hvilket gælder bl.a. gulerod, rødbede, pastinak, selleri, persillerod og jordskok.

Og fordi afstanden fra jord til bord er kort for en rodfrugt, betyder det, at de mange vitaminer og mineraler bliver bevaret, hvilket vi har brug for i årets kolde og mørke måneder.

Det vidste du (måske) ikke om denne megasunde ‘mirakel’-plante

»Det anbefales, at man spiser efter sæson, fordi meget af den næringsværdi, der findes i grønt og frugt, er bedst og højest, når det er modnet naturligt og ikke tvangsmodnet,« siger Preben Vestergaard Hansen, ekspert i human ernæring fra Københavns Professionshøjskole.

Samtidig smager frugt og grønt bedre, når det er i sæson, ligesom det også er billigere at købe årstidens frugt og grønt.

Rodfrugter defineres som grove grøntsager, fordi de har et lavt vandindhold, samtidig med at fiberindholdet er højere end i fine grøntsager.

Ingefær er knolden, der kan kurere

Mæthedsgraden er større
Derfor er det ifølge Preben Vestergaard Hansen en rigtig god idé at bruge rodfugter i den daglige kost.

»Den sundhedsmæssige værdi af rodfrugter skal netop ses i lyset af det høje fiberindhold. For når fiberindholdet er højt, vil mæthedsgraden naturligt også være større. Man får altså en langt større mæthed af at spise rodfrugter end eksempelvis de fine grøntsager,« siger Preben Vestergaard Hansen.

Sådan laver du lækre vegetarbøffer til din burger

Rodfrugter er også energifattige, hvilket betyder, at der ikke er nogen begrænsninger for, hvor meget man må spise af dem. De er samtidig også rige på kalium, antioxidanter, folsyre, A-vitamin og K-vitamin, og de bidrager således med vigtige næringsstoffer i den samlede kost.

»Undersøgelser viser, at der er sammenhæng mellem at spise grove grøntsager og have en nedsat risiko for hjerte-kar-sygdomme og forhøjet blodtryk,« siger Preben Vestergaard Hansen.

Sådan får du grøntsager ind i morgenmaden

Få rodfrugter ind i maden
  • Brug eksempelvis rodfrugter i kartoffelmosen.
  • Kom et miks af rodfrugter i ovnen med lidt olie, timian, salt og peber, og server dem til kød, fisk eller kylling.
  • Kom rodfrugter i kødfarsen, det vil mætte mere.
  • Tilbered en sund og nærende suppe med rodfrugterne.

Kilde: Preben Vestergaard Hansen, ekspert i human ernæring

Artiklen blev bragt første gang 2/9-2016

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.