5 sundhedsmyter, der skal aflives

Den sunde livsstil er mere moderne end nogensinde, og der florerer hundredvis af råd omkring hvilke madvarer, du skal spise, hvilke du ikke skal spise, og hvordan du passer bedst muligt på din krop.

Derfor er det efterhånden en jungle at finde ud af, hvad der er sandt, hvad der er myter, og hvad der er misforståelser. Vi bliver konstant bombarderet med informationer alle steder fra. Flere af dem er endda modstridende – og så er det altså svært at følge med!

Der er oceaner af sundsmyter derude, og nogle af dem sidder dybere i os end andre. Men det er der absolut ingen grund til, for de har ikke rødder i virkeligheden eller videnskaben – så nu må vi hellere komme de fem største til livs!

Læs også på MY DAILY SPACE: Alternativ sundhed: 5 ting fra naturen, du skal kende

1. Du bliver tyk af at spise efter klokken 19

Sidder du nogle gange og bider sulten i dig om aftenen, fordi du ikke vil tage på – eller sætte dit vægttab over styr? Så har vi en god nyhed til dig: At vi tager på af alt det, vi spiser efter klokken 19, er et af de mest udbredte sundhedsråd, vi støder på. Men passer det? Heldigvis ikke. Her er tale om en god gammeldags sundhedsmyte.

Det handler ikke om, hvornår du spiser, men hvor meget (og hvad) du spiser. Har du ikke spist ordentligt – eller nok – i løbet af dagen, kan du have en tendens til at overspise om aftenen.

Dét kan lede til vægtstigning. En biograftur med det hele, sen aftensmad en gang imellem, eller at nyde en omgang fredagsslik med kæresten skader altså ikke. Så bliv du bare ved med det – endda med god samvittighed!

Læs også på MY DAILY SPACE: Broccoli: Din nye bedste ven

2. Kokosolie er et mirakelmiddel mod vægttab

Kan du huske, hvordan kokosolie for et par år siden var det helt store hit? Det blev omtalt som et absolut mirakelmiddel, der var godt for både krop, kost, bakterier – og i særdeleshed vægttab. Men er kokosolie virkelig den lette og hurtige vej, hvis du vil tabe dig? Det korte svar er nej.

Der er inten videnskabeligt evidens for, at kokosolie har en positiv indflydelse på vægttab.

En årsag til den udbredte misforståelse omkring kokosoliens forbindelse hertil kan skyldes, at kokosolie er blevet forvekslet med MCT-olie, der derimod kan have effekt, når man vil tabe sig.

Læs også på MY DAILY SPACE: Kokosolie er slet ikke så sundt, som rygtet siger

3. Frugtyoghurt er sundt

Vi har altid fået at vide, at yoghurt er sundt. Det er det også – bare ikke i alle dets afskygninger og varianter på markedet.

Går du i dit lokale supermarked, kan du vælge alt lige fra pære/banan til jordbær, skovbær, abrikos og mange flere. Men du har også de mere neutrale muligheder som naturel og græsk yoghurt. Og det er netop de to sidstnævnte, der er de sunde udgaver af yoghurten.

Frugtyoghurt er nemlig ikke så sundt, som vi går og tror. Sundhedsmyten er bygget på idéen om, at både frugt og yoghurt er sundt, men sandheden er, at utrolig mange frugtyoghurter har et meget højt sukker- og fedtindhold.

Så når du skal ned og udvælge en variant i kølemontren, så husk at vær opmærksom!

Læs også på MY DAILY SPACE: Fokus på fordøjelsen – en krop i balance

4. Gluten er farligt for dig

Ifølge mange sundhedsråd er gluten sammenlignelig med Sorteper, når det kommer til din kost.

Glutenfri kost forbindes nemlig ofte med en sund livsstil, og vi har alle hørt, hvordan gluten er skidt for vores fordøjelse, øger vores vægt eller er direkte farligt for vores velvære. Hvad end årsagen måtte være, er der mange, der undgår gluten i deres hverdag.

Det er dog hverken farligt eller usundt at spise glutenholdigt mad. Nogle studier peger endda på, at det kan være usundt helt at fravælge gluten i sin kost.

Det er kun farligt at spise gluten, hvis du lider af glutenallergi (cøliaki) og dermed ikke kan tåle gluten. Undersøgelser skønner, at cirka en halv procent af den danske befolkning har glutenallergi, så sandsynligheden for, at du er en af dem, er ikke særlig stor.

Læs også på MY DAILY SPACE: Klumme: Kan vi droppe lighedstegnet mellem sundt og glutenfrit?

5. Morgenmad er dagens vigtigste måltid

“Du skal spise din morgenmad, hvis du vil være stor og stærk!” Lyder det velkendt? Oh yes. Mange af os har siden vi var små tvunget morgenmad i os, selvom vi ikke have appetitten. Men er det egentlig nødvendigt?

Det er en udpræget misforståelse, at morgenmad er dagens vigtigste måltid. Når det kommer til videnskaben, er der nemlig intet klart bevis for, at det er tilfældet.

Den eneste ulempe ved at springe morgenmaden over er den samme, som vi så i punkt 1: Springer du et måltid over, er det nemmere at overspise senere på dagen. For eksempel til frokost, aften – eller en masse små usunde snacks eller mellemmåltider. Det handler igen ikke om, hvornår du spiser – men hvad du spiser.

Kilder: Sundhed.dk, Videnskab.dk, Samvirke

Læs også på MY DAILY SPACE: 5 gode råd til at undgå madspild

Fem supersunde fødevarer, du skal spise i 2020

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.