Disse tre myter om søvn holder ikke – se, hvad der kendetegner god søvn

Du skal have din søvn – ellers bliver du en ringere version af dig selv.

Sådan lyder budskabet fra søvnforsker Birgitte Kornum, der har skrevet bogen “Forstå din søvn”.

Den danske forsker putter tre søvnmyter langt væk i en artikel i Videnskab.dk’s Forskerzonen.

Myte 1: ‘Man kan sove, når man bliver gammel’

Der er intet hold i, at du kan spare søvn op, til du bliver ældre. Særligt når du er ung, sker der en masse nye og spændende ting i livet, og så har du i særlig grad brug for at få din søvn.

Det kan også med det samme måles, hvis du ikke får søvn nok. Hvis du ikke sover i nat, fungerer din hjerne målbart dårligere næste morgen.

Læs mere på Videnskab.dk: Dine tarme kan påvirke, hvad du føler

Forskning har vist, at jo mindre man sover, jo dårligere bliver ens reaktionstid og koncentrationsevne.

Og forsøg har også vist, at ingen kan klare sig med fem timers søvn eller mindre per nat, og at kun ganske få kan klare sig med seks timers søvn per nat.

Faktisk er der højere chance for at blive ramt af lynet end at være et af de mennesker, der kan klare sig med seks timers søvn og stadig fungere optimalt, skriver Birgitte Kornum i artiklen på Videnskab.dk.

Myte 2: ‘Powernaps er bedre end nattesøvn’

Søvn er søvn, og powernaps er hverken værre eller bedre end almindelig søvn. Derfor er det en myte at påstå, at en powernaps skulle være mere effektive end almindelig søvn.

Men længden på en powernap er faktisk vigtig. Forskning har mærkeligt nok peget på, at man har mere glæde af en 10-minutters lur end en 30-minutters lur.

Læs mere på Videnskab.dk: Kostrådene virker ikke mod overvægt

Det skyldes, at din søvn har et mønster, der gentager sig hver halvanden time, og som du afbryder, hvis du vågner efter en halv time.

For at undgå at føle dig groggy efter en powernap, skal du derfor enten tage en kort lur på cirka 10 minutter eller en længere lur på omtrent halvanden time, hvor du når hele vejen igennem en søvncyklus, skriver Birgitte Kornum i artiklen på Videnskab.dk.

Myte 3: ‘God søvn er uafbrudt søvn’

Drop ideen om ‘den perfekte søvn’, hvor du slet ikke vågner i løbet af natten.

Så længe du får søvn nok, behøver du ikke sove uafbrudt igennem hele natten for at få en ordentlig søvn.

I virkeligheden er det ret sjældent, at man som voksen slet ikke er vågen i løbet af natten.

Nogle forskere taler endda om, at det kan være et levn fra evolutionen, at vi lige vågner kortvarigt for at registrere, om alt er, som det skal være.

Det vigtigste er mængden af søvn – ikke om søvnen har været afbrudt.

Derfor har det heller ikke betydning, om du lægger en del af din søvn ud på en middagslur.

»Lysets påvirkning af søvnen gør, at det er nemmere at sove om natten, når det er mørkt, men i sidste ende er det mængden af søvn, der tæller,« skriver Birgitte Kornum i artiklen på Videnskab.dk.

God søvn: Dét er vigtigt, når du køber dyner, puder og madrasser til børn

Andre artikler på Videnskab.dk:

Skæv døgnrytme kobles til alvorlig depression

Hvorfor snakker man i søvne?

Hvad er mindst usundt: Nutella, honning eller marmelade?

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.