Forsker: Derfor er snydedage vigtige for din slankekur – og STOP så med at tælle kalorier

Det er okay at have snydedage, når du er på kur. De vil kun booste din motivation fremadrettet.

Det er okay at have snydedage, når du er på kur. De vil kun booste din motivation fremadrettet.

Normalt er det ikke en god idé at snupper et stykke kage eller en chokoladebar, hvis man gerne vil tabe sig. Men nu mener eksperter, at en snydedag hist og her, hvor man spiser uden at tælle kalorier, faktisk kan være med til at smide kiloerne hurtigere, det skriver ernæringsforskeren Nick Fuller på The Conversation.

Eksperterne mener, at en snydedag i ny og næ kan være med til at højne motivationen til at tabe sig i det lange løb. Snydedagene er på den måde en slags belønning for ellers at holde en mere striks diæt end ellers.

Vi træner og køber slankebøger – men bliver bare federe og federe

Drop at tælle kalorier – fokuser på vægt
Og faktisk viser studier, at man med langsigtet planlægning og nul kalorietælling er bedre stillet, end hvis man følger en hardcore diæt med strikse træningsprogrammer og kaloriebegrænsninger. Nøglen til at tabe sig ligger derimod i at veje sig selv dagligt og løbende justere.

Metoden kaldes “Caloric Titration Method”, hvor man jagter de små vægttab.

Kostekspert: Slankekure er umenneskelige

Først skal man tabe én procent af sin kropsvægt. Og det vægttab skal man så holde i en uge. Inde for den uge, kan man så gøre, hvad man vil for at holde vægten. Vil du spise mere, men derimod også træne mere? Fint, så gør du det. Har du lyst til at leve af grøntsager i to dage, så du kan forkæle dig selv med en kage? Fint, gør det.

Ugen efter skal man så tabe én procent mere af den samlede kropsvægt og efterfølgende bevare vægten i en uge. Igen gælder de samme regler.

Men grundtanken er den samme; små delmål på vejen og hyppige pauser hvor man kan spise og tanke motivation.

Måske er “slankekuren” ikke for alle, da den ikke rykker kraftigt ved vægten på kort tid. Men forskerne mener, at den er god og stabil for folk, som skal tabe sig et par kilo.

Ernæringsekspert: Drop madlavning – spis fastfood!

Sådan gør du
  • Sæt dig et endeligt mål. Regn derefter ud, hvor lang tid du vil gøre det over (måneder eller år) og fastsæt derefter delmål.
  • Vej dig selv hver dag på samme tidspunkt.
  • Kig på vægttab over uger og måneder – ikke dage, da væske og andre faktorer kan spille ind.
  • Fokuser på de små ting først. Kan du finde 100 kalorier hver dag, som du sagtens kan undvære? Se, hvad de kalorier gør ved din vægt på en uge, hvis du også går et par ture.
  • Nå og hold dine delmål. Selvom der er plads til enkelte dage med snyd, så er delmålene vigtige at nå og holde.

Kilde: Nick Fuller

 

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1