Sådan genstarter I sexlivet efter fødsel

Der kommer et tidspunkt, hvor din krop igen er fin og kan have sex, og hvor din mand også begynder at søge det.

Der kommer et tidspunkt, hvor din krop igen er fin og kan have sex, og hvor din mand også begynder at søge det.

De første mange uger efter en fødsel, er det ikke sex, der står øverst på ønskesedlen for fremtiden. Du tænker på helt andre ting og er sikkert også glad for, at din krop skal hele, før I rigtigt kan prøve igen.

Se hvordan I kan forny jeres parforhold, så I bliver som nyforelskede igen på Q.dk

Men der kommer et tidspunkt, hvor din krop igen er fin og kan have sex, og hvor din mand også begynder at søge det. Her er det vigtigt, at du accepterer, at din krop er ændret og ikke afviser den, fordi du føler dig tør og forkert, skriver femalefirst.co.uk.

-Det er helt normalt, at en kvindes vagina vil føles lidt mere tør efter en fødsel. Dette er forbundet med det lave niveau af østrogen, sammenlignet med da du var gravid. Ind imellem kan amning også gøre tørheden værre, men når du stopper med at amme og din menstruation vender tilbage, så vil dit østrogenniveau blive som før, du blev gravid, siger jordmor Kate Rudd.

Irritation i underlivet? Se på q.dk hvordan du holder din vagina sund på Q.dk

Brug hjælpemidler
Det er altså normalt at være meget tør efter en fødsel, og Kate Rudd siger, at det ofte er det, der afskrækker par fra at komme i gang med sexlivet igen. Men lad det ikke stoppe jer og prioritere nærhed, så kommer sex. Hun anbefaler, at I starter ud med at bruge glidecreme de første gang, I er sammen efter fødslen:

-Et smøremiddel kan anvendes til at lindre tørhed i skeden.

Gode tips til jer

Kate Rudd oplever som jordmor mange par, der skal tilbage på lagnerne, og her er nogle af de råd, hun plejer at give dem:

  1. Gør alt hvad du kan for at undgå, at du brænder sammen. Modtag alt den hjælp, du får tilbudt, når det kommer til børnepasning, rengøring i hjemmet og madlavning. På den måde, kan du bedre finde energi til at starte jeres sexliv op igen.
  2. Vil I gerne i gang, så vælg at gøre det på tidspunkter, hvor I mindst risikerer at blive forstyrret af jeres baby, for eksempel lige efter mad og under middagsluren.
  3. Fortæl din partner om dine følelser og om de forandringer, din krop har gennemgået. Fortæl ham, hvordan det har ændret den måde, du gerne vil røres på og hvor han ikke skal røre dig.
  4. Tjek dig selv først – rør ved dig selv, mærk forandringerne og føl, hvad der er godt og hvad der ikke er.
  5. Gå langsomt frem. I behøver ikke have fuldbyrdet sex de første mange gange. Skab i stedet tryghed og vær intime på andre måder.
  6. Find sammen stillinger, hvor du kan føle dig godt tilpas og hvor det ikke gør ondt.

Sexstillinger der virker – se det store galleri på Q.dk

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1