Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Disse 10 madvarer kan nedsætte din stress

Prøv at spise nogle af de 10 madvarer forneden, hvis du oplever, at tingene spidser til for dig.

Prøv at spise nogle af de 10 madvarer forneden, hvis du oplever, at tingene spidser til for dig.

Kendetegnet for nutiden må være fart. Vi kører i højeste gear, og alt skal helst gå hurtigt. Ind imellem kan vi knap selv følge med i det tempo, vi får lagt for dagen.

Næste gang du mærker presset fra en deadline eller stresser over den tyngende to-do-liste, der synes aldrig at stoppe, så kan du prøve at spise nogle af de 10 madvarer, der ses herunder. De kan hjælpe dig i pressede perioder.

10 superfoods der styrker immunforsvaret og giver mere energi

Spinat
Spinat er måske ikke det, man lige sidder og snacker på, når man står overfor hårde tider, men indtagelsen af spinat har faktisk vist sig at have en beroligende effekt. Det indeholder magnesium, som hjælper med at regulere niveauet af stresshormonet kortisol.

appelsin

Appelsiner
Det er vel næsten almen viden, at appelsiner indeholder meget C-vitamin, men det, alle måske ikke ved, er, at C-vitamin reducerer stress og hjælper med at få blodtrykket og kortisol-niveauet tilbage til et normalt niveau efter en stresset episode. Kortisol er en af synderne, når det kommer til stress, eftersom det er stoffet, der aktiverer kroppens beredskab.

Dette er gavnligt den første time, hvor den skaffer musklerne og hjernen mere energi, men dette varer ikke ved. Et langvarigt højt kortisol-niveau betyder dårligere hukommelse, øget risiko for blodpropper og åreforkalkninger, og at koncentrationsevnen bliver dårligere. Derfor kan appelsiner og andre C-vitamin-rige madvarer hjælpe kroppen med at bekæmpe stress.

Asparges
Ifølge forskningsresultater kan depression kædes sammen med et lavt niveau af folinsyre. Folinsyre, der hører under kategorien B-vitaminer, skulle nemlig være med til at forbedre dit humør. Et sted man skal lede efter folinsyre er i grøntsagen asparges. Bare en enkelt asparges dækker nemlig to tredjedele af det daglige behov for folinsyre. Derfor er det en perfekt snack til hårde tider.

7 gode grunde til at spise ingefær

mælk

Mælk
Det gode gamle trick med det varme glas mælk før sengetid har endnu ikke nået sin udløbsdato. Faktisk har dette gamle husholdningsråd vist sig at kunne kurere søvnløshed og søvnproblemer. Mælk har et højt indhold af antioxidanter, B2- og B12-vitaminer, proteiner og kalcium. Mens mælkesyrebakterier sænker blodtrykket, virker kalium afslappende for musklerne og modvirker derfor muskelkramper forårsaget af anspændthed.

Blåbær
Vi ved vist alle, at blåbær er noget af det bedste, vi kan putte i munden. De er sprængfyldt med den antioxidant, der kaldes anthocyanin, som er med til at skærpe tænkningen. Og så er blåbær ligesom andre bær også rig på C-vitamin, der som tidligere nævnt er essentiel i kampen mod stress.

Fisk
Undersøgelser har vist, at hvis man indtager meget omega-3, forhindrer man niveauet af kortisol og adrenalin i at blive alt for høje, og derved har man lettere ved at forblive rolig og fattet. En god kilde til omega-3-fedtsyrer er netop fisk som laks, tun og sardiner.

CHOKOLADE

Mørk chokolade
Mørk chokolade er både syndigt men også sundt. En lille bid mørk chokolade dagligt kan faktisk sænke blodtrykket, og så påvirker chokolade frigørelsen af endorfiner, som også fremkaldes af forelskelse og lykkehormonet serotonin. Dog skal man huske at spise den mørke chokolade med måde, da det ellers kan føre til vægtstigning – blot et enkelt stykke om dagen er gavnligt, mere behøves ikke.

Søde kartofler
Den søde kartoffel, der også hedder batat, er en af madvarerne, der hjælper mod stress. For det første afhjælper de trangen til at spise søde snacks, og derved undgår man det korte sukker-rush. Det betyder, at man ikke rammer bunden på samme måde men derimod holder et mere konstant blodsukkerniveau. Kroppen har noget at arbejde med i længere tid, end hvis det var en marsbar, man havde spist. Endvidere er søde kartofler pakket med vitaminer og fibre, der vil sørge for, at mæthedsfornemmelsen varer længere.

5 naturlige veje til at lindre ondt i halsen

kalkun

Kalkun
Kalkun indeholder en type aminosyrer, som udløser serotonin i hjernen. Dette stof kaldes også lykkehormonet, og er faktisk det stof, som lykkepiller også fremkalder. Madvarer, der som kalkun indeholder serotonin-fremkaldende stoffer, kan altså have en positiv betydning for humøret og evnen til at være rolig.

Avocado
For at kunne modstå stressens greb, har man brug for sunde nerver og hjerneceller for at kunne holde hovedet koldt i pressede situationer. Følelser af angst kan være rodfæstet i B-vitaminmangel, og derfor er netop disse vitaminer essentielle i kampen mod stress. Avocadoer er et godt eksempel på en madvare med højt B-vitaminindhold. Endvidere indeholder de også enkeltumættet fedt, som kan sænke kolesteroltallet, og kalium der kan medvirke til at sænke blodtrykket.

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes