Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Smør kan gøre dig vred og fjendtlig

Bruger du ofte smør i madlavningen, vil dit humør måske være dårligere, end hvis du skiftede det ud med madolie.

Bruger du ofte smør i madlavningen, vil dit humør måske være dårligere, end hvis du skiftede det ud med madolie.

At du undgår at spise mættet fedt såsom smør og kokosfedt og i stedet holder dig til enkeltumættet fedt som olivenolie og rapsolie, er ikke kun godt for din sundhed. Det spiller faktisk også en rolle i forhold til dit humør.

Ernæringseksperten Per Brændgaards henviser til en amerikansk undersøgelse, hvor testpersoner på skift spiste en kost med et højt indhold af mættet fedt i tre uger og en kost med et højt indhold af enkeltumættet fedt i tre uger. Forsøgspersonerne vidste ikke noget om, hvornår de spiste hvad, og dermed kunne forskerne afvise, at resultaterne skyldtes testpersonerne tanker om, at enkeltumættet fedt giver mere energi og er sundere.

12 sunde sommer-byttehandler, hvis du vil holde vægten

– Forsøgspersonerne havde ikke faet besked på, at de skulle motionere mere. Deres aktivitet blev blot målt ved hjalp af et apparat, der minder om en skridttæller. Deres spontane aktivitet steg med 12-15 %, da de spiste enkeltumættet fedt. Små stigninger i aktiviteten i hverdagen har stor betydning for risikoen for at dø, viser anden forskning, skriver Per Brændgaard.

Det er populært at få målt kroppens fedtprocent ved hjælp af en speciel vægt. Læs på Femina.dk, hvorfor den er ubrugelig

Fedtet afgør din vægt
Ernæringseksperten konkluderer dermed, at fedtet har en afgørende betydning for ens vægt på længere sigt, og at det faktisk også påvirker humøret.

– Humørmålinger viste, at deltagerne blev mindre vrede og fjendtlige, da de spiste det enkeltumættede fedt i stedet for det mættede fedt. Disse virkninger var ikke forbundet med den forøgede aktivitet, så de skyldtes fedtet i kosten, forklarer Per Brændgaard.

Andre forsøg har vist, at mættet fedt øger dannelsen af stoffet TNF-a i kroppen, hvilket er forbundet med følelser af vrede og fjendtlighed.

Du må gerne spise lige inden sengetid. Læs hvorfor på Femina.dk

Per Brændgaard guider dig her til, hvad du skal spise mere og mindre af:

Spis mindre af disse mættede fedtsyrer: Kokosfedt, palmekerneolie, smør, chokolade, oksefedt, svinefedt, hård stegemargarine, fløde og sødmælk.

Spis mere af disse enkeltumættede fedtsyrer: Olivenolie, rapsolie, jordnødder, pekannødder, sesamfrø, hasselnødder, cashewnødder, oliven og avocado.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes