Fisk er godt for hørelsen

Du kan få de vigtige omega-3-fedtsyrer fra flere forskellige fiskekilder.

Du kan få de vigtige omega-3-fedtsyrer fra flere forskellige fiskekilder.

Vi ved allerede fra adskillige tidligere studier, at jævnlig indtagelse af fisk bl.a. kan mindske risikoen for at få hjerte-kar-sygdomme, demens, kræft og depression, men listen over fiskens mange gode egenskaber stopper imidlertid ikke her – fisk kan også forebygge hørenedsættelse!

– Konsumering af enhver type fisk – tun, mørk fisk, lys fisk eller skaldyr bliver forbundet med lavere risiko. Disse resultater tyder på, at kost kan være en vigtig faktor i forebyggelsen af erhvervet høretab, siger en af eksperterne bag undersøgelsen, Dr. Sharon Curhan fra Brigham and Women’s Hospital i Boston.

Sunde fiskefrikadeller med masser af grønt. Sådan! Læs mere på madogbolig.dk

Studiet af 65.215 kvindelige amerikanske sygeplejerske fra 1991 til 2009 viser nemlig, at indholdet af omega-3-fedtsyrer, selen, jod og D-vitamin i de fede fisk har en forebyggende effekt på nedsat hørelse.

Der er altså mange gode grunde til at spise fisk, og hvis der før var undskyldninger, er der ikke længere tvivl: Fiskens mange gode egenskaber er ikke til at komme udenom.

6 fiskeopskrifter her til weekenden. Læs mere på madogbolig.dk

Du kan få de vigtige omega-3-fedtsyrer fra flere forskellige fiskekilder, og på dage hvor det skal gå ekstra stærkt, kan du sikre dig dit ugentlige indtag ved at spise konserveret makrel og sardiner fra dåse.

Erstat chokoladen med 5 sunde snacks. Læs mere på madogbolig.dk

 

 

Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes