Disse dage bør du ikke træne

Når du kommer hjem fra arbejde om eftermiddagen, og du måske mest har lyst til at smide dig i sofaen, kan det være svært at tage sig sammen til at træne.

Men der er faktisk dage, hvor det er langt bedre, at du hviler dig lidt på sofaen i stedet for at løbe en tur.

På Femina.dk kan du læse om fem gode råd til en bedre træning

KK.no og Fit Sugar har her fundet tre scenarier, hvor din undskyldning for ikke at træne er helt i orden.

Når du er syg
Det kan være svært at vurdere, om man er syg nok til ikke at træne. Men der er en ’over-nakken-regel’, man kan forsøge at holde sig til.

Hvis symptomerne på forkølelse sidder over nakken, dvs. en løbende næse, lidt hoste osv. kan du godt træne. Og det kan muligvis mindske symptomerne.

Har du ondt i maven, smerter i lungerne, meget hoste og feber, bør du holde dig hjemme.

Når du er skadet
Det afhænger selvfølgelig af, hvor alvorlig skaden er om du må træne eller ej. Hvis skaden ikke bliver værre, sker der som regel ikke noget ved at træne en smule. Mærker du derimod en forværring, skal du bestemt ikke træne. Sørg derfor for at lytte til din krop.

Så er det bedre at blive hjemme, slappe af og sørge for at komme sig helt over skaden.

Hvilken motionstype er du? Tag testen og find ud af, hvilken motionsform der passer til dig

Når din krop har brug for hvile
Det kan godt være, du er fokuseret på at træne og gerne vil have hurtige resultater. Men du skal ikke træne hver eneste dag hele ugen. Kroppen har også brug for restitution og hvile.

Ellers kan du overbelaste din krop og få skader. Føler du dig meget træt og øm, så tag en pause fra træningen og hvil din krop.

Ekspert: Sundhed er også at droppe løbeturen og lave ingenting

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes