Sover du dårligt om natten? Måske har du valgt den forkerte madras

En god nattesøvn er vigtig, så vær tålmodig, når du skal vælge ny madras. Det er individuelt, hvilken madras man ligger bedst på.

Det afhænger bl.a. af kropsvægt og kropsbygning, fortæller fysioterapeut Hans Henrik Gaden.

Han kan derfor ikke anbefale én madras frem for en anden, men giver gerne nogle gode råd.

Det vidste du ikke om dine sanser

Sådan finder du den bedste madras
Du skal afprøve mange forskellige madrasser. Men det er ikke nok at ligge fem minutter på en madras i forretningen. Du skal sove på den flere nætter i træk derhjemme, så køb madras i en forretning med returret.

Madrassen, du vælger, skal være mindst 10 cm længere end dig selv og mindst 90 cm bred, ellers bliver du hæmmet i dine bevægelser, når du i løbet af natten bevæger dig rundt i sengen, og det er ikke hensigtsmæssigt for kroppen, siger Hans Henrik Gaden.

En god madras og nattesøvn er vigtig, hvis du vil tabe dig. Læs her: Søvn er vigtig, når du skal tabe dig

Det skal du huske, når du vælger madras
Madrasser findes i forskellige fastheder. Hvilken madras, der passer dig, afgøres af din vægt. Det drejer sig om at finde en madras, som aflaster kroppen mest muligt.

Rygsøjlen skal – hvis man tog et røntgenbillede af den – være i lod, uanset om du ligger på ryggen eller på siden.

Så vigtig er søvnen, når du gerne vil tabe dig

Det vil sige, at ryggens svage S-form skal bevares, så led og muskler ikke sættes under pres, som det vil ske, hvis madrassen er for hård eller for blød, forklarer han, og tilføjer at vores madrasser som regel er for bløde, fordi de efter års slid mister deres fasthed.

Den individuelle tilgang til at vælge madras betyder, at par skal købe madrasser hver for sig til dobbeltsengen. Vi sveder om natten, så en vaskbar topmadras eller rullemadras er praktisk.

Har du en madras, som føles lidt for hård, men som du ikke er interesseret i at udskifte, kan en topmadras bløde sengen op.

Fire klassiske myter om søvn

Omvendt kan en madras gøres hårdere ved at fjerne topmadrassen.

Kilde: Krop & Fysik

Den hurtige madras-test

  • Læg dig på ryggen. Får din lænd støtte? Madrassen skal følge svajet. Føler du et hulrum under ryggen, er madrassen for hård. Du skal kunne presse hånden ind under lænden, men med lidt modstand. Du skal føle et jævnt tryk på hele kroppens bagside. Synker hæle eller bagdel ned, er madrassen for blød.
  • Læg dig på siden. Synker skulder og hofte godt ned i madrassen? Taljen skal understøttes, så rygsøjlen ligger vandret. Den må hverken bue opad eller nedad.
  • Kan du nemt vende dig? Hvis ikke er madrassen for blød.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1