9 råd til styrketræning uden skader

Styrketræning af musklerne er vigtig for, at kroppen fungerer ordentligt og kan klare fysiske belastninger uden problemer.

Bruger du ikke kroppen ret meget i dagligdagen, bør du derfor styrketræne, mener læge Jerk Langer.

Her får du læge Jerk Langers ni bedste tips til at styrketræne korrekt, så du ikke får skader.

1. Varm altid op, for eksempel med let løb, cykling eller en tur på crosstraineren.

2. Træningsmaskiner skal anvendes korrekt. Dels for at få maksimalt udbytte, dels for at undgå skader. Det er en rigtig god investering at få personlig instruktion første gang du er i et center, såfremt du er uerfaren.

Skal du træne alene eller med en makker? Find ud af, hvilken træningstype du er på, udeoghjemme.dk

3. Pust luften ud, når du løfter eller skubber. Træk vejret ind, når du forsigtigt slipper belastningen eller vægten. Hold aldrig vejret, når du presser, for blodtrykket kan da kortvarigt stige ganske betydeligt.

4. Lås ikke leddene, men bevar et lille bøj i knæ og albuer, når du strækker arme og ben.

5. Vær ikke så forhippet på gode resultater, at du skader dig selv ved at træne for hårdt, for længe eller for tungt.

6. Musklernes restitution med hvile 24-48 timer efter hård træning er lige så vigtig som selve træningen for at forbedre din præstation.

Her er ni ting, du kan gøre i stedet for at løbe

7. Giv efter overstået sygdom kroppen et par dage til at komme sig, før du atter træner. Brug lettere vægte og mindre belastning i starten.

8. Det må ikke gøre ondt at styrketræne. Ellers skal du stoppe med det samme.

9. Lyt til kroppen. Føler du dig utilpas, meget umotiveret, træt, svimmel eller har smerter, så hold inde.

Har du mange smerter, så se, hvordan du kan blive dem kvit helt uden medicin, på udeoghjemme.dk

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1