Sådan får du det maksimale ud af din powernap

Træt, træt, træt … og så er der ikke noget bedre end ti minutter på øjet. Den lille pause kan faktisk rette gevaldigt op på energien og friskheden, skriver kk.no.

Hvordan sover du?
Den bedste tid til en lur afhænger af, hvornår du står op om morgenen. Hører du til de morgenfriske, der står op, før fanden og vi andre får sko på – altså, mellem kl. fem og seks – er det kl. 13, du skal smide dig på sofaen.

Står du først op kl. 9, skal du vente med at trække stikket til omkring kl. 15.

Går du og er bekymret over noget? Her er teknikken til at slippe af med dine bekymringer

Timing er alt!
Der er forskel på folk, men studier viser, at de fleste af os har godt af at snuppe en lur, der varer mellem ti og tyve minutter.

Sover vi længere, kan luren nemlig ha’ den modsatte effekt og gøre os trætte og forvirrede, når vi vågner – og det er jo ikke dét, der er meningen.

Sikkerhed frem for alt
Sover du for lidt om natten, er der større risiko for, at du falder i søvn bag rattet, når du skal hjem fra job.

Så bliver det ikke til mere end seks timers skønhedssøvn for dig, kan du med fordel smide dig en halv time på sofaen midt på dagen, skriver kk.no.

Kaffe, kaffe, kaffe
Det lyder måske underligt, men en kop kaffe inden din lur kan gøre underværker.

Efter tyve minutter begynder koffeinen nemlig at virke, så når du slår øjnene op igen, er det med fornyet energi og kraft.

Få balance i dit liv! Se hvordan du med få trick kan få det

Powernap – ikke for alle!
Sover du i forvejen alt for lidt og har svært ved at falde i søvn om aftenen, skal du springe let og elegant over en powernap.

Og selv om du er træt, virker en hurtig eftermiddagslur ikke på os alle sammen. Er du en af dem, så spring luren over og øv dig i at få lidt bedre søvn om natten.

Derfor må du godt tage en middagslur + 5 andre facts om søvn

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes