Disse madvarer gør dig hurtigere mæt

Avocado er en af de grøntsager, der har et højt indhold af aminosyrerne lysine og arginin, som hurtigt giver en mæthedsfornemmelse.

Avocado er en af de grøntsager, der har et højt indhold af aminosyrerne lysine og arginin, som hurtigt giver en mæthedsfornemmelse.

Der findes allerede et væld af slankekure og metoder til at komme af med overflødige kilo, men nu peger et forskerhold på en metode, som for mange vil virke mere tiltalende end sultekure og maratonløb.

Den handler helt basalt om at spise madvarer, som langt hurtigere end andre madvarer får dig til at føle mæthed – og i sidste ende får dig til at spise mindre.

De absolut dårligste slankeråd

Et forskerhold på University of Warwick i England har udpeget 20 madvarer, som har et højt indhold af aminosyrerne lysine og arginin, som aktivt og inden for relativt kort tid aktiverer hjerneceller kaldet tanocyter, der giver dig en mæthedsfornemmelse.

Studiet er netop publiceret i tidsskriftet ‘Molecular Metabolism’.

Drop slankehysteriet – og bliv et gladere menneske

Kan blive en slankepille
»Niveauet af aminosyrer i blodet og hjernen efter et måltid er vigtigt for mæthedsfølelsen. Vores opdagelse af, at tanocyter, som sidder midt i den del af hjernen, der kontrollerer kropsvægt, reagerer direkte på aminosyrer, har stor betydning for at komme frem til nye måder, der kan hjælpe til at holde kropsvægten på et sundt niveau,« siger Nicholas Dale, professor i neurovidenskab på Warwich University, i forbindelse med studiet.

Forskerne vil nu se på, om man kan udvikle en slankepille med et højt indhold af lysine og arginin, som kan give en mæthedsfølelse og nedsætte lysten til mad.

Indtil en sådan pille bliver udviklet, kan man med fordel inkludere nogle af madvarerne her på siden i kosten, hvis man gerne vil opnå mæthed hurtigere og eventuelt tabe sig.

Men det skal gøres med måde. Som du kan se på lis­ten, er der også madvarer, som har et højt fedtindhold, og som derfor med fordel kan spises i mindre mængder.

Disse fødevarer kan være farlige: Sådan behandler du dem rigtigt

Disse 20 madvarer gør dig hurtigere mæt
  1. Valnødder
  2. Mandler
  3. Pistacienødder
  4. Peanuts
  5. Linser
  6. Blommer
  7. Avocadoer
  8. Figner
  9. Kalkun
  10. Kylling
  11. Krabbekød
  12. Ost – især parmesan
  13. Abrikoser
  14. Auberginer
  15. Sesamfrø
  16. Svinenakke
  17. Oksemørbrad
  18. Ansjoser
  19. Tun
  20. Makrel

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1