Sådan kan du tabe dig som vegetar

Vil du gerne tabe dig, så er der god grund til at kigge vegetar-opskrifterne igennem, når der skal laves aftensmad.

En undersøgelse publiceret i The Journal of the American College of Nutrition viser nemlig, at en vegetarisk diæt er mere effektiv end en konventionel lav-kalorie-diæt.

Forskerne gav forsøgspersonerne mad efter de officielle anbefalinger fra The European Association for the Study of Diabetes, hvilket bl.a. indebar, at deltagerne ikke fik mere end 35 % af deres energi fra fedt, og at de fik en stor mængde fibre.

Her er seks grøntsager, du aldrig bør skrælle – se dem op femina.dk

Forsøgspersonerne blev inddelt i en kontrolgruppe, der fik mad fra alle kategorier, og en vegetargruppe, der primært fik vegetabilske produkter som f.eks. grøntsager, nødder og kerner og ikke indtog kød.

Begge grupper spiste 500 kilokalorier mindre om dagen, end hvad der skulle til for at holde deres vægt konstant.

Lider du af forstoppelse? Så skal du undgå disse syv ting – femina.dk

Det viste sig, at den vegetariske diæt var næsten dobbelt så effektiv som den ikke-vegetariske, når det kom til at smide kilo: Personerne i vegetargruppen tabte i gennemsnit 6,2 kg, mens de andre kun tabte 3,2 kg.

Vegetargruppens forbrænding blev desuden forbedret, da deres muskelfedt blev reduceret mere end kontrolgruppens.

Se 10 sunde hemmeligheder, vi gerne husker på, på femina.dk

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1