En powernap gør dig klogere

Måske skal du overveje at finde tid til en powernap i en travl hverdag

Måske skal du overveje at finde tid til en powernap i en travl hverdag

Har du også lyst til at tage en powernap i løbet af eftermiddagen, men undertrykker du lysten til lidt søvn, fordi det ikke lige passer ind i programmet.

Måske skal du overveje alligevel at finde tid til en powernap.

Ny forskning fra University of Californien i USA viser nemlig, du ikke bare bliver friskere af at tage en lille middagslur. Den øger faktisk også din intelligens, skriver det svenske sundhedsmagasin MåBra.

Sov godt – her er 4 kendte søvnmyter. Læs mere på søndag.dk

Forskningsresultaterne viser, at vi bliver 20 procent klogere efter at have sovet en lur på en time midt på dagen. Korttidshukommelsen bliver renset, og vi har lettere ved at tage imod ny information.

Andre forsøg viser dog, at mindre også kan gøre det, og måske er endnu mere effektivt. Og selv et par minutters slumren har en opkvikkende effekt.

Find ud af hvorfor søvn er vigtigt, når du skal tabe dig på søndag.dk

6 gode råd til den bedste powernap
  1. Det mest effektive tidspunkt for en lur er et sted mellem 13 og 15.
  2. Bare slap af. Lad være med at tænke, nu skal jeg sove. Det kan være rigeligt bare at hvile og falde hen et par minutter.
  3. Tag noget varmt over dig, da kroppen sænker sin temperatur, når den hviler.
  4. Vær sparsom med kaffe og andre koffeindrikke, inden du tager en middagslur, da koffeinen kan forstyrre din søvn.
  5. Stil dit vækkeur på mobilen på 30 minutter, så du ikke sover for længe. Ellers kommer du ned i en dyb søvn og bliver træt i stedet for kvik.
  6. Er du på arbejde, så prøv at finde et roligt sted. Hvis det ikke er muligt, så lyt til lidt rolig musik gennem høretelefoner.

Vintervanerne der ødelægger din søvn. Læs hvilke vaner der ødelægger din søvn på Femina.dk

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1