15 myter: Fup og fakta om sundhed og vægttab

Det er bedst at spise seks små måltider, hvis du skal tabe dig. Men det må endelig ikke være om aftenen. Og så skal du huske at gå i sauna for at svede alle dine affaldsstoffer ud.

Sådan lyder nogle af de myter, som en række danskere følger for at få en sund, stærk eller slank krop. Problemet er, at de ikke er sande.

»Jeg møder simpelthen så mange myter i min hverdag. At sukker er farligt, at man kun må spise inden klokken 18, at bananer feder, og at gluten og laktose er usundt. Det er svært at finde en kunde, der ikke kommer med en eller anden myte,« siger Stine Junge Albrechtsen, der er klinisk diætist og forfatter til bøger om vægttab og kostvaner.

»Konsekvensen ved at leve efter de forkerte råd kan være, at man ikke får en rigtigt sammensat kost, eller at folk bliver mindre sunde af at følge de her myter, som indimellem kan være ekstreme,« siger hun.

Sundhedsråd forvirrer danskerne – se, hvad der virker og IKKE virker

Bliver faktaresistente
I dag får myterne især liv og fart på nettet, mener Vincent F. Hendricks, der er professor og leder af Center for Information and Bubble Studies ved Københavns Universitet.

»Debatten polariseres, og folk deler sig i fællesskaber, hvor de bekræfter hinanden i deres opfattelser af tingene. Budskaberne bliver sejlivede, for folk bliver mere enige sammen, end de var hver for sig. Til sidst bliver sandheden ligegyldig, og folk bliver faktaresistente. Hellere afvise argumenter end at ændre sin overbevisning og adfærd,« siger han og nævner, hvordan antallet af hpv-vaccinerede er faldet, fordi mange har givet vaccinen skyld for bivirkninger.

»Det er en kedelig konsekvens,« konstaterer Vincent F. Hendricks.

Derfor går du i stå med dit vægttab

Vi følger følelserne
Det handler om, at følelser vinder over fakta og tro på autoriteter, mener Stine Junge Albrechtsen.

»Når folk ser nogle på nettet, som de kan identificere sig med, for eksempel fordi de er overvægtige som dem selv, eller deres børn har de samme problemer, så er de mere villige til at følge deres råd end for eksempel lægens eller diætistens. Vi tror ikke længere så meget på autoriteter, men finder ligesindede, vi kan lide, og som får vores tillid, nærmest som var de vores venner. Her er logikken ude af regningen, og vi følger følelserne i stedet for den sunde fornuft,« siger hun.

Nyt troværdigheds-barometer skal rydde op i nyheder om sundhed

Myter om sundhed er også lette at sprede, mener Vincent F. Hendricks.

»Hvis der er noget, folk bekymrer sig om, så er det deres sundhed. Og jo mere et budskab larmer og er spektakulært, desto mere opmærksomhed kan det tiltrække. Men hvis man ikke selv reflekterer, kan man blive spændt for en vogn og træffe forkerte valg om vacciner, sundhed og livsførelse,« siger han.

Stine Junge Albrechtsen er enig i, at folk skal lære at tænke kritisk selv.

»Men sundhedssystemet skal også tage folk alvorligt. Hvis nogen har ondt i maven, skal de ikke føle sig afvist. For så vil de synes, at sundhedssystemet er imod dem, og så dropper de laktose og gluten og følger en masse andre myter, selvom det er unødvendigt og i værste fald skadeligt,« siger hun.

Så meget betyder dine tarme for din sundhed


1. Du taber dig mest af træning med høj intensitet – FAKTA

Hvis du virkelig vil af med julesulet, bør du træne med en høj intensitet. Det er især sportsgrene som løb, intervaltræning, spinning og fodbold, der får kalorierne til at rasle af dig.

Det skyldes, at man ved højintensitetstræning får pulsen op og bruger mest muligt energi. Du forbrænder eksempelvis 2,5 gange så meget, når du spiller fodbold, som når du går en tur.

Kilder: Peter Krustrup, professor og forskningsleder på Syddansk Universitet ved Institut for Idræt og Biomekanik, Sport og Sundhed


2. Du skal svede for at forbrænde fedt – FUP

Hvor meget du sveder under træning, har ingen direkte sammenhæng med, hvor meget du taber dig. Det handler nemlig om, hvor intenst du træner, hvor lang tid ad gangen, og hvad du spiser før og efter.

Sved er blot en måde for os at holde kropstemperaturen stabil på.

Kilder: Lars Nybo, professor på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet og Steen Larsen, postdoc ved Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet


3. Du kan svede usunde affaldsstoffer ud ved at træne eller gå i sauna – FUP

Du har måske hørt om diverse detox-kure, hvor man ved hjælp af hård træning eller sauna kan svede skadelige affaldsstoffer ud. Dem er det nu tid til at markere som det rene fup. For det er slet ikke muligt at svede affaldsstoffer ud.

Sved består af vand og salte og har altså intet med affaldsstoffer at gøre. Dem udskiller vi i stedet gennem urin og afføring, og når vi udånder. Men det betyder selvfølgelig ikke, at en tur på løbebåndet og i sauna ikke kan give en dejlig følelse af velvære.

Kilder: Bente Klarlund Pedersen, klinisk professor ved Institut for Klinisk Medicin og Morten Zacho, professor på Syddansk Universitet


4. Det er godt at træne dagen efter en bytur – FUP

Det er ikke optimalt at træne dagen efter en vild tur i byen. Alkoholen fra gårsdagens drinks er nemlig gift for os og sender leveren på overarbejde.

Det gør, at al vores energi går til leveren i stedet for at forbrænde fedtet fra jul og nytår.

Kilder: Videnskab.dk og Jørn Wulff Helge, lektor i idrætsfysiologi ved Center for Sund Aldring, Sundhedsvidenskabeligt Fakultet, Københavns Universitet


5. Du bliver markant sundere af at tage cyklen på arbejde – FAKTA

Der er god grund til at lade bilen stå og i stedet tage cyklen på arbejde eller ned til supermarkedet. For en cykeltur til og fra arbejde på minimum en kilometer hver vej er nok til at forbedre din sundhed markant.

En tur på den tohjulede mindsker risikoen for hjerte-kar-sygdomme, overvægt og diabetes samt sænker kolesteroltallet.

Kilder: Anders Grøntved, lektor og forsknings- og centerleder ved Institut for Idræt og Biomekanik & Kristian Overgaard, lektor ved Institut for Folkesundhed – Idræt på Aarhus Universitet


6. Det, man spiser om aftenen, feder mest – FUP

Det er ligegyldigt, om du spiser din aftensmad klokken 18 eller lige før sengetid. Du forbrænder nemlig også energi, når du sover.

Og den mængde kalorier, du spiser om morgenen, har den samme effekt på vægten, hvis du spiser den om aftenen.

Kilder: Bente Klarlund Pedersen, klinisk professor ved Institut for Klinisk Medicin og Morten Zacho, professor på Syddansk Universitet


7. Folk, der vinterbader, er sundere end andre – FAKTA

Forskerne er dog ikke sikre på, om det er sunde mennesker, der vinterbader, eller badningen, der gør dem sunde. Der er en sammenhæng mellem få sygedage og vinterbadere, men hvordan det kolde gys helt præcist påvirker vores sundhed, er der stadig stor tvivl om.

Kilde: Bo Belhage, klinisk lektor ved Institut for Klinisk Medicin


8. Det er usundt at løbe, hvis man bor i byen – FUP

Forurening er et problem, der kan medføre en forkortet levetid hos mennesker. Men den luftforurening, man bliver udsat for som byboer, bliver ikke markant forværret af, at man cykler eller løber i byen.

Til gengæld vil konsekvenserne af inaktivitet være langt værre end forureningen fra luften. Så der er fortsat ingen undskyldninger for ikke at hoppe i løbeskoene!

Kilder: Uddrag fra bogen ‘100 myter om motion og vægttab’, der er skrevet af Bente Klarlund Pedersen og Morten Zacho og udgivet ved FADL’s forlag i 2016


9. Mørk chokolade er sundere end lys – FAKTA

Det kræver, at den mørke chokolade indeholder minimum 70 procent kakao. Forskere har forsøgt at påvise en effekt af mørk chokolade i forhold til blandt andet forhøjet blodtryk. Ren kakao indeholder nemlig antioxidanter, der beskytter proteiner og arvematerialer i vores krop.

Dog mangler der stadig dokumentation for, at mørk chokolade har en gavnlig effekt på vores helbred. For selvom kakao har gode følgevirkninger, ved vi ikke nok om, hvordan de virker i kroppen. Og så må vi ikke glemme, at mørk chokolade også er sukker- og fedtholdig.

Kilder: Forskning.no og Harald Carlsen, professor på NMBU, Norges miljø- og biovidenskabelige universitet


10. For højt BMI giver risiko for tidlig død – FUP

Indtil for nylig har det været almindelig kendt, at for meget på sidebenene er lig med højt BMI (Body Mass Index) og en tidligere død. Men i et studie fra 2016 viser forskningen, at let overvægt ikke er så skadeligt som før antaget.

Faktisk er risikoen for at dø mindre hos folk, der er lidt overvægtige. Derfor mener flere forskere, at WHO (World Health Association) bør revurdere deres BMI-grænser for, hvad det vil sige at være overvægtig.

Kilder: Shoaib Afzal, overlæge på Herlev og Gentofte Hospital, Københavns Universitet


11. Sved er et tegn på dårlig kondition – FUP

Faktisk er det lige omvendt. Store svedplamager under armene i fitnesscentret burde ikke give anledning til en følelse af skam. Det er ofte storsvederne, der er i bedst form.

Når du træner meget, danner du simpelthen flere svedkirtler, som gør dig i stand til at tilpasse din kropstemperatur bedre.

På den måde kan du træne længere og mere effektivt i forhold til folk, der ikke sveder så meget.

Kilder: Bente Klarlund Pedersen, klinisk professor ved Institut for Klinisk Medicin og Morten Zacho, professor på Syddansk Universitet


12. Seks små måltider om dagen er bedre end tre store – FUP

Det gør ingen forskel, om du spiser seks små måltider om dagen frem for tre store, hvis mængden af kalorier, protein, kulhydrat og fedt er den samme.

Kilder: Bente Klarlund Pedersen, klinisk professor ved Institut for Klinisk Medicin og Morten Zacho, professor på Syddansk Universitet


13. Der er lige så meget sukker i juice som i cola – FAKTA

Hvis du tror, at du bliver markant sundere af at udskifte cola med juice, kan du godt tro om igen. For faktisk er de fleste former for juice lige så sukkerholdige som almindelige sodavand. Juice er dog sundere, fordi den indeholder en række vitaminer, der er gavnlige for kroppen.

Kilder: Forskning.no og Svein Olav Kolset, professor i Molekylær og klinisk glykobiologi på Oslo Universitet


14. Fedmegen hindrer vægttab – FUP

Det er ikke kun vores miljø og sociale klasse, der påvirker cifrene på badevægten. Det samme gør vores gener.

Forskere fra hele verden har i et stort studie fra 2015 kortlagt 147 dele af det menneskelige genom, der har indflydelse på, hvor meget man vejer, og hvor fedtet sætter sig på kroppen.

Generne er eksempelvis ansvarlige for, hvor stor en appetit vi føler. Selvom generne spiller en rolle, vil motion og sund kost dog stadig kunne bane vejen for et vægttab.

Kilder: Tune H Pers fra Broad Institute, Boston Children’s Hospital, og Thorkild I.A. Sørensen


15. Kronisk dårlig ryg skal trænes væk – FAKTA

Kronisk dårlig ryg rammer mellem 60 og 80 procent af den danske befolkning en eller flere gange gennem livet. Måske har du tænkt, at det er bedst at skåne ryggen for fysisk aktivitet, men faktisk er det ifølge flere forskere vigtigt at blive ved med at træne.

De har nemlig påvist en gavnlig effekt af fysisk træning, når det gælder uspecifikke, kroniske lændesmerter. Dog var det ikke muligt at finde frem til, hvilken form for træning der var den bedste i forhold til lindring af rygsmerterne.

Kilder: Bente Klarlund Pedersen, klinisk professor ved Institut for Klinisk Medicin og Morten Zacho, professor på Syddansk Universitet

Teksterne er skrevet af Videnskab.dk. Her kan man finde flere videnskabelige fakta og råd om motion og sundhed.

Artiklen blev bragt første gang d. 11/8 2018.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1