Sådan styrer du uden om forarbejdet mad og får “rene” måltider

Flere danskere spiser forarbejdet med, men vil gerne spise flere rene råvarer.

Flere danskere spiser forarbejdet med, men vil gerne spise flere rene råvarer.

Fire ud af fem danskere vil gerne kunne smage alle ingredienserne i deres mad og mener, at naturlig og uforarbejdet mad er bedst. Alligevel tjekker 70 procent ikke varedeklarationen, når de køber ind.

Samtidig svarer tre ud af fire danskere, at de kan godt lide at lave mad fra bunden, men de mangler tiden, inspirationen eller prioriteringen, for hver tredje laver kun mad fra bunden én gang om ugen eller sjældnere.

Læs også på MY DAILY SPACE: Sådan spiser du mere klimavenlig mad

Det viser en undersøgelse foretaget af Global Web Index for Arla, skriver MY DAILY SPACE.

– Selv om du i dag kan få mere økologi og kvalitet i supermarkedet end tidligere, så kræver det en indsats og ikke mindst planlægning at vælge de gode og rene råvarer, siger Karsten Kofoed, kok og medindehaver af Madhus 24 og medstifter af Wedofood.

– Jeg har selv børn, der skal hentes og bringes og have madpakker med hver dag, arbejdet skal passes, og jeg kender godt den travle tur gennem Netto, hvor det er svært at være kreativ. Det er hverdagen for de fleste, men det er alligevel godt givet ud at prioritere maden.

Læs også på MY DAILY SPACE: Putter du disse madvarer i køleskabet? Det skal du IKKE

Svært at komme uden om de forarbejdede fødevarer

Det kan være svært at gennemskue, hvornår en vare er forarbejdet – når man går i detaljen, er rigtig mange fødevarer forarbejdede i en eller anden grad, og Karsten Kofoed giver her fem eksempler på nogle af de forarbejdede varer, der nemt ryger i indkøbskurven:

  1. Med den naturlige kylling fra køledisken er det almindeligt at tilsætte saltlage, nitrit og e-numre for at fremme holdbarheden.
  2. Hvis du køber tomater om vinteren, kan du regne med, at de er blevet plukket grønne og er modnet på rejsen fra eksempelvis Spanien. Her bliver de tit behandlet med forskellige midler, så de kan holde sig.
  3. Med helt almindeligt brød er det godt at være opmærksom på, om det indeholder en masse sukker og e-numre.
  4. Alle frosne grøntsager er i Karsten Kofoeds øjne også forarbejdede, og når du tør dem op, har de mistet deres naturlige struktur og teksttur.
  5. Vakuumpakket kød kan også være forarbejdet.

Læs også på MY DAILY SPACE: Mad med Julie Zangenberg: Opskrift på thai-frikadeller

Den rene vare kan tale for sig selv

Forskellen på rene råvarer og de forarbejdede er ifølge Karsten Kofoed, at rene varer af god kvalitet, kan tale for sig selv.

– Der er en god grund til, at de fleste af os elsker nye kartofler, friske asparges, jordbær og duften af lækre solmodne tomater. Den friske og rene vare er bare bedre – det gælder teksttur, struktur og ikke mindst smagen, siger han og fortsætter:

– Jeg er også glad for smør, som er en fantastisk smagsgiver. En anden af mine yndlingsvarer er kål. Det mætter, det er let at lave og let at påvirke. Kål er billigt, nemt at arbejde med, du kan få det økologisk og lokalt, og det smager godt, siger Karsten Kofoed.

Læs også på MY DAILY SPACE: Let aftensmad på 30 minutter: Opskrift på majssalat med grillet kylling

Tips til mad med rene råvarer

Her er Karsten Kofoeds gode råd til, hvordan du får mad med rene råvarer:

  • Afsæt mere tid og prioriter maden. Der er ingen vej uden om, for det kræver planlægning at købe de rigtige ting og lave maden. Prøv at involvere børnene i både indkøb og madlavningen. Gør det sjovt og hyggeligt.
  • Lav maden selv. Så kan du også bedre gennemskue, hvad den indeholder. Vi skal tilbage til de gamle dyder og snitte, hakke, bage, røre og arbejde med varerne selv – det er sundere, og det smager bedre. Snit eventuelt til flere dage, når du er i gang.
  • Gå efter fødevarer med struktur, flotte farver, tekstur, næringsstoffer og vitaminer – eksempelvis rodfrugter og kål.
  • Brug sæsonens varer – eksempelvis tomater om sommeren og kål om vinteren.
  • Køb mindre kød, og køb i stedet noget frilandskød med højere kvalitet.
  • Brug friske krydderurter.  De smager bare bedre og pifter en salat eller ret op.
  • Vi steger altid i smør. Det er nr. 1, fordi det giver mest smag og kant til din råvare.
  • Øv dig i at bruge simple smagsgivere som smør, sennep, eddike, olier, honning, salt, peber og så videre.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1