5 irriterende bemærkninger, du hører, når du arbejder i butik

Lad os nu bare være ærlige: Kunderne er dem, der får butikkerne til at køre rundt – men det betyder ikke, at vi, der beskæftiger os med butiksarbejde altid nyder at betjene dem.

Nogle gange er de faktisk så belastende, at vi må bide os selv i tungen for ikke at komme med sarkastiske svar til mange af deres direkte dumme bemærkninger.

Står du også – eller har du stået i butik – så vil du uden tvivl kunne nikke genkendende til det meste af nedenstående.

Læs også på MY DAILY SPACE: 10 ting, du kender, hvis du er broke

1. “Der står ikke en pris på, så må den være gratis”
Ja selvfølgelig er den da det. Vi har fået vores forretning op at køre ved at give alle vores varer gratis væk. Come on, idioti-Iben. Den joke er efterhånden blevet ytret så mange gange, at jeg egentlig bare har lyst til at gå min vej, når jeg hører den.

Det bliver kun værre af, at kunden selv står med et stort grin og synes, at de netop har leveret årets joke. Jeg burde få mere i løn.

2. “Så kan du hænge den her tilbage på plads, det er du sikkert meget bedre til end mig”
Jamen det skal jeg da nok, dovne-Dorthe. Vi ved jo alle sammen godt, at det kræver minimum en ph.d. i butiksarbejde at hænge en trøje tilbage på plads, så det ville du jo slet ikke kunne klare selv.

Jeg har jo alligevel slet ikke andet at lave, fordi jeg arbejder i butik. Så er der andet, jeg kan gøre for dig, nu jeg er i gang?

Læs også på MY DAILY SPACE: 10 ting, alle kvinder gør, men ikke snakker om

3. “Lukker du nu?”
Nej da. Klokken er bare 18.00 (hvilket er vores lukketid, som du kan se på døren lige derovre). Jeg bærer skam bare alle varerne ind fra gaden og ruller gitteret ned for sjov eller i mangel på bedre ting at lave. Det er bestemt ikke, fordi jeg lukker.

Om du kan nå at kigge, spørger du? Ja, meget hurtigt, hvis du ved, hvad du skal have. Efter 10 minutters overtid må du konkludere, at kunden tydeligvis bare ville spilde din tid. Du har da heller ikke noget, du skal hjem til, vel?

4. “Hvad er den lavet af? Hvor er den produceret? Kan den tåle regn? Er den robust? Hvordan er holdbarheden?”
Slap af, spørgejørgen. Et spørgsmål af gangen. Det er ikke fordi, jeg fungerer som et slags omvandrende Wikipedia. Lad mig se, om jeg kan besvare dine spørgsmål et af gangen – ved jeg det ikke i hovedet?

Nej, det er også for dårligt af mig, det må du undskylde. Holdbarheden for en ring til 80 kroner? Ja du skal nok ikke regne med en livsinvestering her nærig-Nanna – så kan du smutte ind til Carat ved siden af.

5.  “Det er ikke den korrekte pris – der stod noget andet på varen, inden jeg tog den op til kassen”
Klart. Og både julemanden, tandfeen og Lockness-uhyret findes. Lad os nu være ærlige engang: Prisen kan jo ikke automatisk transformere sig fra et beløb til et andet på de fem minutter, det har taget dig at finde varen til og bevæge dig op til kassen.

Desuden sælger jeg omkring 20 af den her vare om dagen, jeg ved, hvad den koster. Det bliver 120 kroner, præcis som der står på prisskiltet tak.

Se fem andre bemærkninger, der kan drive en butiksansat til vanvid, på MY DAILY SPACE.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1