Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Nyt forsøg: Metode fra Singapore skal gøre danske børn skarpe til matematik

Børn fra Singapore er ifølge PISA-undersøgelserne verdensmestre i matematik. I Danmark er vi ikke dårlige til matematik, men vi er heller ikke i nærheden af at være de bedste.

Men det kan vi måske blive, skriver Videnskab.dk.

I hvert fald skal ny dansk forskning undersøge, om de læringsmetoder, som matematiklærere bruger i Singapore, kan løfte danske børns matematikniveau, så vi kan trække os fri af det internationale midterfelt i algebra og brøkregning og bevæge os op i toppen.

Sådan lyder forhåbningen fra Arne Mogensen, der er lektor og forskningsleder ved VIA University College og står bag det nye forskningsprojekt.

»Det er generende, at vi i Danmark har ret mange elever, som ligger i bunden af PISA-testene, og kun ganske få, som ligger i toppen. Derfor vil vi gerne afprøve og udvikle den måde, som de lærer børn matematik på i Singapore, for på den måde at se, om vi kan ændre på de tal,« fortæller han.

Læs mere på Videnskab.dk: Lektor: »Matematik er ikke svært – det kræver bare en indsats fra eleverne«

Singapore: Det, vi kalder god undervisning
Det betyder ikke, at vi skal til at indføre en indlæringsmetode med mange flere timer, udenadslære og ekstraundervisning til alle, som ikke får 12 i prøverne, fortæller Arne Mogensen.

I Singapore læner man sig op ad anbefalinger fra de førende pædagogiske og didaktiske forskere, og så er man konsekvent i forhold til den retning, som man udstikker for børnenes læringsforløb.

Forskere har eksempelvis fundet ud af, at inddragelse af eleverne løfter motivationen, og så bliver undervisningsmaterialer og lærernes tilgang til undervisningen tilpasset efter det.

Læs mere på Videnskab.dk: Forsker: Sådan kan skolen engagere alle elever

Der er ingen slinger i valsen. I Singapore er undervisningsmetoder og -materialer topstyret for at sikre elevinddragelsen.

»For 30 år siden så det meget anderledes ud i Singapore, men det har man vendt ved at lave matematikundervisning i henhold til den måde, som de førende forskere anbefaler. Det er lidt underligt, at vi ikke gør det samme i Danmark, for vi har rigtig meget god forskning på området,« siger Arne Mogensen.

Elever har modtaget materialet
I sin forskning er Arne Mogensen specifikt i gang med at undersøge, om et nyt undervisningsmateriale til elever fra fjerde til sjette klasse kan løfte elevernes faglige niveau i matematik.

Det gælder både de bedste elever og den lidt tungere ende, som har svært ved brøkregning og division.

Materialet har han sammen med sine kollegaer på VIA udviklet efter Singapore-matematik-modellen.

Læs mere på Videnskab.dk: »Vi skal ændre drengekulturen i klasseværelset«

Rent faktisk har de første 400 elever fra 4. til 6. klasse i Syddjurs Kommune netop fået undervisningsmaterialet i hånden ved skolestart i august.

Henover det næste år vil de blive testet flere gange for at se, om deres matematiske kompetencer og forståelse løber fra 200 jævnaldrende på andre midtjyske skoler i Lemvig og i Horsens.

»Det bliver sjovt at se, om de læringsmetoder virker i en dansk kontekst. Jeg forventer, at det vil gavne de dygtige elever, men i endnu højere grad vil det gavne dem, som måske har lidt svært ved at finde motivationen til at lave matematik,« forklarer Arne Mogensen.

Andre artikler på Videnskab.dk:

Virtual Reality i undervisning: Hypet, men udokumenteret trend

Derfor er matematik ikke lige let for alle

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes