Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

7 madvarer, der er sunde at spise hver dag

Det kan være rigtig svært at opretholde en afbalanceret kost, men hvis du sørger for at inkorporere følgende madvarer i din diæt, er du nået et rigtig godt stykke mod at leve sundt og give din krop nogle af de ting, den har brug for.

Hvidløg

Hvidløg har en antibakteriel egenskab. Det er altså ikke for sjov, at du bliver anbefalet at spise hvidløg, når du er syg. Hvidløg bekæmper betændelse og er fyldt med vitaminer.

Spis det uden at opvarme det alt for meget, så det beholder sine egenskaber – og lad være med at gøre det lige inden en vigtig date …

Broccoli

Broccoli er fyldt med C- og K-vitamin, som styrker knoglerne. Derudover kan du bruge det i næsten alle retter!

Blåbær

En håndfuld blåbær om dagen giver masser af fibre, som er gode for din fordøjelse, og de er også blevet kædet sammen med en sænkning af risikoen for hjerteanfald hos kvinder. Derudover forbedrer de din hukommelse! Nåh ja, og så smager de virkelig godt.

Havregryn

Du skal ikke kimse af en god portion havregrød, for faktisk er havre spækfyldt med gode ting til din krop. Udover at holde dig mæt længe, så er havregryn også gode, fordi de indeholder B-vitaminfolinsyreproteinmagnesium og andre mineraler.

Dertil kommer selvfølgelig også prisen! En virkelig billig måde at være sund på. Brug dem for eksempel i din “overnight grød”, som denne, vores madblogger Amalie har lavet.

Mørk chokolade

Det er bevist, at mørk chokolade hjælper med at sænke et for højt blodtryk, men du behøver vel næppe en grund til at spise det?

Citroner

Citroner bekæmper betændelse og er proppet med C-vitamin. Faktisk kan 100 procent af dit daglige behov for C-vitamin opfyldes af at spise citroner. Det kan du eventuelt gøre ved at putte en skive i et glas vand.

C-vitamin styrker knoglerne, forebygger kræftsygdomme og sænker blodtrykket. Det er bare for at nævne nogle få fordele.

Frø og kerner

Frø og kerner er en god kilde til protein, sundt fedt og fibre. Brug dem i en salat eller i din smoothie – det ser både pænt ud og giver et lækkert knas til din mad.

Du kan for eksempel vælge sesamfrø, pinjekerner eller græskarkerner.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes