Anbragte børn har behov for mere støtte i skolen

Mange anbragte børn har, udover at ligge under gennemsnittet fagligt i skolen, også vanskeligheder med blandt andet koncentration og indlæring. Det viser dansk forskning fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE).

Forskningen viser også, at det kan være svært at få løftet børnenes faglige niveau i skolen, fordi mange samtidig kæmper med kognitive vanskeligheder. Det kan være udfordringer med arbejdshukommelsen, sprogforståelse eller problemer med at opfatte og bearbejde information.

Det har betydning for indlæringen, skriver Videnskab.dk.

»Vi ved godt, at anbragte børn gennemsnitligt klarer sig dårligere end deres jævnaldrende i skolen, men det er alligevel overraskende, hvor mange børn i dette studie som også har indlæringsmæssige udfordringer,« fortæller kvinden bag forskningen, ph.d.-studerende Misja Eiberg fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE), til Videnskab.dk.

Læs mere på Videnskab.dk: Døde børn under dansegulvet

»Gennemsnitligt har de et meget højt niveau af vanskeligheder. Derfor kræver det også en målrettet indsats at støtte deres udvikling og indlæring,« fortsætter hun.

På den anden side viser svensk forskning, at god skolegang nedsætter risikoen for ikke kun arbejdsløshed som voksen, men også for andre negative udfald, eksempelvis kriminalitet og stofmisbrug.

Derfor satte Misja Eiberg sig for at afprøve forskellige tiltag i forhold til at hjælpe børnenes faglige udvikling i skolen.

Læs mere på Videnskab.dk: Hvorfor bliver mænd skaldede?

»Det er klart, at hvis man både er bagud i skolen og har problemer med indlæring, kan det være svært overhovedet at komme i nærheden af at lære det, som man skal i folkeskolen. Det kan gøre mestring til en næsten uoverkommelig opgave, hvis ikke barnet bliver tilbudt den rette støtte. Omvendt kan et godt skoleforløb for et anbragt barn have stor positiv betydning for ikke kun for deres trivsel nu og her, men også for deres liv på den lange bane,« siger hun.

I sin forskning har Misja Eiberg lavet to interventionsforsøg med 151 anbragte folkeskolebørn, som i tiltagene fik ekstra støtte til at komme efter det tabte i skolen:

  • Det første tilbud var bygget op omkring træning af børnenes plejeforældre, som fik udleveret undervisningsmateriale med opgaver, lege og spil, der kunne hjælpe børnene på netop det niveau, som de befandt sig på.
  • Det andet tilbud involverede specialundervisere, plejeforældre, faglærere og skolepsykologer, som på baggrund af en grundig udredning skulle udarbejde et individuelt indsatsforløb for det enkelte barn. Forløbet havde til formål at støtte barnet i både den faglige- og kognitive udvikling.

Læs mere på Videnskab.dk: Fem bizarre fossilfund, der begejstrede forskerne

Resultatet af de to interventionsforsøg var dog ikke så succesfulde, som man kunne håbe på.

Forsøget med inddragelse af plejeforældrene havde slet ingen effekt i forhold til kontrolgruppen. Børnene kom overhovedet ikke efter det faglige i skolen. Til gengæld var resultatet af det andet interventionsforsøg lidt mere opmuntrende, da børnene fik forhøjet deres IQ, og deres sproglige egenskaber blev også forbedret.

Flere artikler på Videnskab.dk:

Animation: Kom på flyvetur hen over Plutos hjerte

Hvornår blev hvide mennesker hvide?

To løver åd 35 mennesker

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.