Gode råd: Så vigtigt er det at forberede sig rigtigt til skiferien

Forbered dig fysisk til skiferien. Tiden er givet godt ud!

Forbered dig fysisk til skiferien. Tiden er givet godt ud!

Det er en overordentlig god idé at forberede sig på de fysiske udfoldelser under skiferien, især hvis man ikke er så fysisk aktiv til daglig.

Det kan godt være, at det er surt og kedeligt at lave træningsøvelser, men tiden er givet godt ud, for statistikker og undersøgelser taler deres tydelige sprog.

5 lette tips: Begynd træningen til skiferien nu, og undgå skader

Og en spritny undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring bekræfter billedet: Hele 33 procent af de skirejsende ender med at få ødelagt deres ferie, fordi de kommer til skade på skiferien.

– Der er en klar sammenhæng mellem dem, der ikke træner op til skiferien, og dem, der hvert år kommer til skade og må bruge ugen i sengen i stedet for på løjperne sammen med familien, siger Mikkel Bonde, der fortæller, at knæskader udgør størstedelen af skaderne på løjperne.

Tag på skiferie uden at få lommesmerter

Går hårdest ud over mænd
Undersøgelsen fra Kantar Gallup viser, at hele 57 procent ikke træner op til skiferien. Og hele 13 procent har oplevet at komme så alvorligt til skade, at de måtte droppe at stå på ski resten af ferien.

– Vi danskere har det nok med at være lidt for optimistiske, når det kommer til vores grundform. Mange træner ikke hele året, men tror alligevel, at de bare kan klikke ned på skiene og løbe derudad, som om man ikke havde bestilt andet hele året. Men sådan forholder det sig desværre ikke helt, og det betyder, at rigtig mange får ødelagt deres skiferie på grund af manglende træning, siger fysioterapeut Mikkel Bonde.

Skadetal fra Gouda Rejseforsikring viser desuden, at det særligt er mænd, der kommer til skade på skiferien, og at skaderne ofte rammer danskere over 30 år.

– Det er ikke overraskende, at det netop er denne aldersgruppe, der kommer til skade, men det kan der være god grund til. Allerede fra 25-årsalderen begynder vi gradvist at miste muskelmasse. Det betyder, at det i højere grad kræver en indsats i form af kontinuerlig træning for at bevare muskelmasse, smidighed og fleksibilitet, end da vi var helt unge, påpeger Mikkel Bonde.

Stort svensk studie: Hovedskader kan øge risikoen for demens

Sådan forbereder du dig til skiferien
  • Start træningen i god tid (1-3 måneder før ferien)
  • Træn din core (også kaldet kropsstamme, som består af alle de stabiliserende indre og ydre muskler, som ligger omkring din mave og ryg), ben og baller.
  • Lav styrkeøvelser for knæ.
  • Læg roligt ud. Selvom du for 20 år siden var en ørn på en skiløjpe, betyder det ikke, du stadig er det.

Kilde: Mikkel Bonde, fysioterapeut og skadebehandler hos Mølholm Forsikring

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.