Sådan påvirker søvnmangel din karriere

I og med mange af os lever ekstremt travle liv, og derfor har travle skemaer, indebærer det, at vi ikke får de timers søvn, som vi har brug for.

Flere undersøgelser har vist, at manglende søvn kan have helbredsmæssige konsekvenser på vores kroppe og vores sind. Men det er ikke det eneste.

Det skriver Forbrugsguiden.

Læs også på MY DAILY SPACE: Derfor er søvn så vigtig for dig

Undersøgelser har fundet ud af, at manglende søvn også kan påvirke din indsats på arbejdspladsen og i sidste ende din karriere.

Men hvordan kan søvnmangel påvirke dit arbejde og din karriere, og hvad kan du gøre for at sikre dig, at du får en god nattesøvn.

Hvordan kan søvnmangel påvirke karrieren?

Nyere forskning har vist, hvordan søvnmangel kan være skadeligt for arbejdsindsatsen. I studiet blev der undersøgt, hvordan søvnmangel kan være en konsekvens i forhold til ydeevnen på arbejdspladsen.

Resultaterne viste, at søvnmangel kan hindre medarbejdere i at udføre deres arbejde optimalt samt føre til flere negative konsekvenser for både en selv og arbejdspladsen.

Læs også på MY DAILY SPACE: 14 små løgne, vi alle fortæller os selv

Udover dette studie, så siges det, at søvnmangel koster det danske samfund flere millioner kroner. Det tyder derfor på, at manglende søvn er en trussel, som arbejdspladserne skal være opmærksomme på.

Hvis du oplever at være træt af at være på arbejde, så kan søvnmangel faktisk være grunden til dette.

Det lyder måske skørt for mange, men undersøgelser viser, at manglen på søvn har en stor indflydelse på medarbejdernes trivsel på arbejdet og i sidste ende en negativ indflydelse på din karriere. Men hvordan kan søvnmangel påvirke dit arbejdsliv samt din karriere?

Læs også på MY DAILY SPACE: Forskningen har talt: Bør din hund sove i din seng?

Lavere produktivitet og dårligere ydeevne

En lavere produktivitet og en dårligere ydeevne på arbejdet er en af de største syndere, når det kommer til, hvordan søvnmangel kan påvirke din karriere.

Søvnmangel kan nemlig betyde, at du har sværere ved at holde fokus, at det tager længere tid at lave en opgave, samt at det er mere udfordrende at få ideer samt føre dem til livs.

Desuden kan søvnmangel også føre til, at du har mindre motivation til at lære noget nyt samt præstere dit bedste, når du er på arbejde.

Flere sygedage

Sammenhængen mellem søvnkvaliteten og dit fysiske helbred er stor, da det er blevet bevist, at søvnmangel kan påvirke dit immunforsvar.

Søvnmangel kan påvirke immunforsvaret på en sådan måde, at det bliver nedsat, hvorfor du ender med at blive mere syg og holde flere sygedage væk fra arbejdspladsen. Dette kan potentielt være med til at skade din karriere, da du er mere tilbøjelig til at blive syg.

Mere bekymrende er også de langsigtede virkninger ved søvnmangel. Risikoen for hjertekarsygdomme, diabetes og Alzheimers øges nemlig ved søvnunderskud.

Humøret bliver dårligere

Søvnmangel har også en påvirkning på dit humør. Ikke nok med, at søvnløshed gør dig mere irritabel, trist og træt, så kan søvnmangel i sidste ende også føre til hukommelsestab, paranoia og hallucinationer.

De mere subtile virkninger såsom tristhed og irritabelhed kan også vise sig at være altafgørende for dit arbejdsliv, da det kan ende med at skade dit forhold til dine ledere samt kollegaer.

Dit skiftende humør kan være en stor belastning for andre på arbejdspladsen, hvorfor det kan være sværere at indgå i sociale relationer.

Kommunikationen bliver forværret

Når du er i søvnunderskud, så viser undersøgelser, at du typisk får sværere ved at kommunikere samt at formulere dig. Hvis du ikke har sovet i nok timer, så vil du mumle mere, tale utydeligt, sige de forkerte ord, gentage dig selv m.m.

Hvis du ikke har evnen til at formulere dig korrekt, kan det skade din karriere.

Dårligere hukommelse

Ved søvnmangel vil du opleve, at du ikke kan huske alt, hvad du ellers plejer at kunne huske. Det kan betyde, at din evne til at huske ting relateret til dit arbejde bliver formindsket, hvilket i sidste ende kan forværre din produktivitet samt din arbejdsindsats. Desuden kan det ende med, at du laver flere fejl, da du er i tvivl om, hvordan du skal udføre specifikke arbejdsopgaver.

Den rette seng har stor betydning for din søvn

Når det kommer til søvn, så har din seng en stor betydning. Men i og med vi alle er unikke, er der ingen alt-i-en-løsning til at finde den perfekte seng.

Der er flere faktorer at overveje, når du vælger hvilken seng, du skal købe. Den vigtigste faktor er komforten og støtten, og den eneste måde at bestemme dette på, er, ved rent faktisk at afprøve sengen.

Selv om du kan og bør prøve sengen i en fysisk butik, så er der også flere sengebutikker, der tillader, at du kan afprøve sengen derhjemme.

Sådan kan du få en bedre nattesøvn

Hvis du har svært ved at få en god nattesøvn, så er der flere ting, som du kan afprøve, der kan hjælpe dig med at sove bedre om natten.

 Sørge for at have den samme døgnrytme ved at stå op og gå i seng på de samme tidspunkter – også i weekenden.

 Lave en afslappet rutine inden sengetid. Det kan være alt lige fra at tage et varmt bad, lytte til en lydbog, høre beroligende musik eller læse en god bog.

 Sørge for at dit soveværelse har det helt rigtige miljø. Der skal både være mørkt, stille, behageligt og køligt.

 Sove på en behagelig og støttende madras samt sørge for, at du har komfortable puder i sengen.

 Brug kun soveværelset til at sove i. Hvis du ikke kan sove, så skal du stå op.

 Stoppe med at spise mindst to til tre timer før din normale sengetid.

 Træne regelmæssigt og helst i 30 minutter hver dag. Det er bedst at stoppe træningen mindst et par timer før sengetid.

 Undgå koffeinholdige drikke såsom kaffe m.m. alt for tæt på sengetid.

 Undgå cigaretter og andre tobaksprodukter for tæt på sengetid.

 Undgå alkohol for tæt på sengetid. Selvom mange mennesker mener, at alkohol er beroligende og derfor kan hjælpe med en god nattesøvn, så er det rent faktisk det modsatte. Alkohol forstyrrer din søvn, da du vil opleve flere opvågninger.

 Undgå skærmtid for tæt på sengetid. Forskning har fundet ud af, at lyset på din telefon, computer, fjernsyn osv. lige før sengetid, kan forværre din nattesøvn. Skærmens lys forsinker nemlig frigivelsen af melatonin til din hjerne, hvilket gør det sværere for dig at falde i søvn.

 Det er som regel ikke muligt at gøre dette på arbejdspladsen, men hvis du oplever, at din produktivitet falder, så kan det være en fordel at tage en kort lur. Det kan nemlig hjælpe med at give dig det boost, som du har brug for.

 At forlade stress og travlhed på kontoret kan også hjælpe med at forbedre din søvn. En måde, at gøre dette på, er, ved at skrive den næste dags opgaveliste ned, inden du går hjem, så du har listen klar til dagen efter. Herefter skal du prøve at få alle opgaverne ud af dit hoved, indtil du er tilbage på arbejdet igen. Dette er nemmere sagt end gjort, men det kan hjælpe med at lindre stress og i sidste ende forbedre din nattesøvn.

Hvis du følger disse retningslinjer og ikke oplever en forbedring, er det klogt at konsultere en læge eller søvnekspert.

Ønsker du at læse om flere gode råd til, hvordan du kan forbedre din nattesøvn, kan du læse mere hos det amerikanske universitet Harvard her.

Kilde: Forbrugsguiden.dk

Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes