Så mange danskere vil have flere fotovogne

Langt de fleste danskere hilser det velkomment, når politiet indsætter fotovogne ved veje, hvor der trykkes for hårdt på speederen.

En ny undersøgelse viser nemlig, at der blandt danskerne er bred enighed om, at fotovogne – de såkaldte ATK-biler – tjener et trafiksikkerhedsmæssigt formål.

Faktisk svarer hele 93 procent af de adspurgte i en undersøgelse for Rådet for Sikker Trafik, at fotovognene bidrager til at øge trafiksikkerheden, sænke antallet af dræbte og tilskadekomne eller få folk til at lette foden på speederen.

Bekymrende tal: Flere kommer til skade i trafikken

Blot syv procent svarer, at fotovognene udelukkende er sat i verden for at skrabe penge i bødekassen. Undersøgelsen er udført af Promonitor i 2018 blandt 3.902 danskere, der jævnligt kører bil.

– For høj fart er en af de hyppigste årsager til dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken, så det er ikke uden grund, at mange danskere er bekymrede for den høje fart. Langt de fleste mener da også, at fotovogne er en gevinst for trafiksikkerheden, og det giver rigtig god mening, fordi fotovognene kan imødekomme borgernes behov, der hvor de bor, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

I undersøgelsen, som er gennemført løbende igennem flere år, er antallet af danskere, der ser fotovogne som et trafiksikkerhedsmæssigt tiltag, steget fra 88 procent i 2015 til 93 procent i 2018.

Dette er årsag til flest ulykker i trafikken

Politiet får tusindvis af ønsker om fotovogne
I landets politikredse er tendensen også klar. Danskerne henvender sig i stor stil med ønsker om at få besøg af en fotovogn i deres lokalområde, og politiet efterkommer i så stort omfang som muligt de ønsker, som borgerne kommer med.

Politikredsene modtog sidste år flere tusinde henvendelser på færdselsområdet. Det viser en rundringning til politikredsene, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført.

Er trafikstøj forbundet med øget risiko for tarmkræft?

En stor del af henvendelserne drejede sig om ønsker om hastighedsmåling på steder, hvor borgerne er utrygge, fordi der bliver kørt for stærkt.

– Når vi får så mange henvendelser fra danskere, som ønsker, at vi laver en fartkontrol, hænger det sammen med, at for høj fart skaber ulykker og utryghed. Fotovognene giver os en stor fleksibilitet i forhold til at imødekomme befolkningens ønsker, og det giver mulighed for at lave et mere uforudsigeligt kontroltryk af hastigheden på vejene. Derfor er fotovognen et effektivt værktøj, som er vigtigt i politiets arbejde med trafiksikkerhed, siger Arne Martinsen, vicepolitiinspektør i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Rystende tal: Så mange ehvervschaffører tjekker mobilen under kørsel

Siden ordningen “Bestil en betjent” blev indført i december 2018, har Rigspolitiet alene kunnet registrere 539 anmodninger fra borgere om hastighedskontrol.

Dertil skal lægges de langt flere henvendelser, politikredsene i 2018 og 2019 har modtaget fra borgerne – se opgørelsen længere nede.

Fakta om undersøgelse af danskernes holdning til automatisk fartkontrol
Siden 2013 har Rådet for Sikker Trafik hvert år foretaget en undersøgelse blandt danske bilister, hvor de blandt andet bliver spurgt, om deres holdning til Automatisk Trafik Kontrol (ATK), som politiets fotovogne officielt hedder.

1. oktober 2018 blev de første stærekasser aktiveret, og de hører også under ATK-systemet.

I alt er 23.140 danskere blevet spurgt om det samme spørgsmål siden 2013, og gennemsnittet for alle årene viser, at 90 procent af danskerne mener, at fotovognene er en trafiksikkerhedsmæssig gevinst.

I 2018 blev 3.902 danskere spurgt om deres holdning til ATK. 93 procent svarede, at formålet var at forbedre trafiksikkerheden, reducere antallet af dræbte og tilskadekomne eller at få trafikanterne til at overholde fartgrænserne.

Kun syv procent svarede, at det udelukkende drejede sig om at få flere penge i statskassen.

Anmodninger om fartkontrol i politikredsene
Ved en rundringning til landets politikredse, som Rådet for Sikker Trafik har udført i slutningen af februar 2019, er billedet af danskernes ønske om fartkontrol klart.

Politikredsene oplever generelt en stor efterspørgsel, og udover de telefoniske og skriftlige henvendelser bliver medarbejderne i fotovognene ofte spurgt, om de også kan måle andre steder i lokalområdet.

Antallet af henvendelser er altså sandsynligvis betragteligt større, hvis man tæller de personlige henvendelser til fotovognsoperatøren med.

I rundringningen havde 11 af de 12 danske politikredse mulighed for at bidrage med tal for borgernes anmodninger om fartkontrol.

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.