Trist tendens: Stigende antal trafikulykker

Der var i 2018 det største antal ulykker i trafikken i København siden 2008.

Der var i 2018 det største antal ulykker i trafikken i København siden 2008.

Fra 2017 til 2018 steg antallet af tilskadekomne i trafikken drastisk i hovedstaden, skriver københavnermediet minby.dk.

Vejdirektoratet har offentliggjort nye tal, der viser en stigning på 30 procent af politiregistrerede tilskadekomne i København fra 2017 til 2018. I 2018 har politiet registreret syv dræbte, 224 alvorligt tilskadekomne og 183 lettere tilskadekomne.

Trafikkaos bliver værre og værre: »Man går med livet i hænderne«

Den store stigning i antallet af tilskadekomne kan i høj grad forklares ved en stigning i antallet af tilskadekomne cyklister. Her har stigningen været på 45 procent, mens stigningen blandt bilister er på 9 procent.

Det er det største antal tilskadekomne i trafikken i København siden 2008, men ifølge et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen er der mange ting, man kan gøre for at øge trafiksikkerheden, blandt andet ombygning af særligt risikofyldte kryds, systematisk opmaling af cykelsymboler i vigepligtsregulerede kryds og en kampagne målrettet cyklisters opmærksomhed i kryds.

Se Tivolis vilde planer: Vil blokere trafikeret vej midt i København

Stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL) peger på, at kommunen meget gerne vil i gang med disse tiltag, men anlægsloftet.

»Kommunens hænder er desværre bundet af statens anlægsloft. Vi står med en markant stigning i antallet af tilskadekomne i trafikken, men de effektive værktøjer, som er til rådighed, kræver at staten lader os bruge flere penge. Derfor er vi nødt til at benytte os af de mest omkostningseffektive løsninger som hastighedszoner, siger hun og tilføjer:

»Enkelte steder i byen har vi tidligere etableret 40 km/t. hastighedszoner, og erfaringerne derfra et entydigt positive. Antallet af alvorlige personskader på Østerbro faldt f.eks. med omkring 75 pct., hvilket er langt mere end faldet generelt i København i den samme periode.

Trafikuheld gør beboere utrygge

Endnu lavere hastighedsgrænser på f.eks. 30 km/t. vil reducere risikoen for ulykker yderligere, samtidig med at det vil gøre vore veje mere trygge samtidig med at støjen fra trafikken reduceres.«

Borgmesteren understreger, at selv om der er en stigning i cykelulykker, er der fortsat en lille risiko for at komme ud for en ulykke.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.