3 simple tips til at sove bedre om natten

Foto: PR

Foto: PR

Heldigvis kan det for nogle være ganske simple ændringer, som kan gøre forskellen. Faktisk skal der kun nogle få justeringer til, førend at man falder hurtigere i søvn, sover bedre og vågner op mere udhvilet. Disse kommer der her tre eksempler på.

 

Tilgodese din krops liggestil

På trods af at mennesket deler mange ting, så har vi forskellige behov, når det kommer til, hvordan vi ligger ned. Nogle kroppe har bedst af at ligge fladt og hårdt – andre har det lige modsat. Andre igen sover bedste med en elevationsseng. Derfor går dette første råd også på, at man bør tilgodese sin krops behov, når det kommer til liggestil. Eksempelvis kunne du finde dig den bedste elevationsseng.

 

Ligesom sengen er vigtig, så er madrassen – når det kommer til din liggestil – også enormt vigtigt. Det er sengens øverste lag og har så at sige meget at gøre ved din søvn. Derfor kan du med fordel også finde en god madras til elevationsseng.

 

Brug mindre tid i din seng og soveværelse

Hvis du har mulighed for det, så burde din seng og dit soveværelse udelukkende være til søvn. Faktisk er sengen nærmest hellig, og det er ikke altid klogt at bruge for lang tid i den. Dette gælder sådan set både om morgenen og om aftenen.

 

Ligger du dig for tidligt i sengen – eller bruger du en del timer i løbet af dagen der – så forstyrrer du din krops rytme med hensyn til at slappe af og klargøre til at sove. Dette kan sagtens påvirke dig om aftenen, hvis du har svært ved at falde i søvn. Med andre ord skal sengen være til at sove i. Det samme gør sig i øvrigt gældende om morgenen; stå op, når du vågner.

 

Luft rigeligt ud og hold det rent

Udluftning og ingen rod er to gode elementer at forbedre sig på, hvis man sover forstyrret eller vågner dårligt udhvilet. Dårlig udluftning sætter sig nemlig i både din seng, væggene og sågar også i dig på den lange bane. Dette kan forstyrre din nattesøvn, og indeklimaet er derfor ret vigtigt. Dette gælder også rod. Uden at folk måske er klar over det, så kan ro være en væsentligt forstyrrelse både til afslapning, koncentration og altså også søvn.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1