Føtex’ marmelade er klart bedst

Foto: Benita Marcussen

»Den skal smage af sol og sommer – selv når du spiser den i regnvejr,« siger kokken Thomas Stig, inden han smager på den første af ni jordbærmarmelader i Søndagsavisens test.

Ingen marmelader lever fuldstændig op til den romantiske forestilling. Men Føtex’ luksusmærke Princip kommer tæt på.

Den minder om hjemmelavet marmelade, har en udmærket smag af jordbær, men vinder især på sin lækre, cremede konsistens.

Thomas Stig og Gert Larsen, der er kokke og undervisere på Hotel- og Restaurantskolen, kvitterer med fem ud af seks stjerner.

Princip fra Føtex vinder klart blindsmagningen foran Rema 1000’s og Faktas egne mærker samt mærkevaren Den Gamle Fabrik, der smager alt for sødt og savner duft.

To dyre mærker dumper

Princip er blandt de dyreste i testen, men en høj pris er ikke ensbetydende med høj kvalitet, når du køber jordbærmarmelade.

Irmas eget mærke og Kvicklys luksusmærke Änglamark får henholdsvis én og nul stjerner.

Værst er den økologiske marmelade fra Änglamark. Ifølge kokkene ligner den kedelig sveskegrød og smager som at række tungen ud ad vinduet.

»Jeg ville være ked af det, hvis den endte i min indkøbskurv,« siger Gert Larsen.

Og følelsen forstærkes, da mærkerne bliver afsløret efter blindsmagningen.

»Det undrer mig meget, at den økologiske er så ringe. Nogen skal have fat i produktchefen, for det er penge ud ad vinduet,« siger Thomas Stig om Änglamark-marmeladen.

Du kan selv redde marmeladen

I det hele taget er kokkene ikke imponerede over supermarkedernes udvalg af jordbærmarmelade.

»Generelt er de for søde og mangler den syre, der kan få den elegante jordbærsmag frem,« siger Thomas Stig.

Han mener, at du kan redde mange af marmeladerne derhjemme ved at tilsætte et par dråber citronsaft eller balsamico.

Se hele testen her.

Kære læser

I dag starter Søndagsavisens store konkurrence om at blive Danmarks bedste supermarked.

En typisk dansk familie køber dagligvarer for op imod 100.000 kroner om året. Mange familier kan spare tusindvis af kroner og få bedre varer, hvis de vælger de bedste af supermarkedernes egne mærker, de såkaldte private labels.

I 10 uger tester vi derfor supermarkedernes private labels – både i forhold til hinanden og i forhold til den førende mærkevare på området. Til sidst kårer vi det supermarked, som samlet set giver kunderne de bedste varer.

Vi har valgt at afholde konkurrencen af to årsager. Dels vil vi gerne give vores læsere de bedste muligheder for at få mest kvalitet for pengene, dels vil vi gerne skærpe konkurrencen mellem supermarkederne om at levere høj kvalitet til kunderne.

Rigtig god fornøjelse med konkurrencen.


Med venlig hilsen Arne Ullum, ansvarshavende chefredaktør.

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.