Her er emballagen vi hader mest

Sammensvejset plastemballage, der er umulig at få hul på uden saks eller kniv, og ubrugelige rivesnipper på pålægspakker er ifølge danskerne de mest irriterende former for emballage. Foto: Kristian Brasen

Hverdagen er fyldt med situationer, hvor emballage irriterer, frustrerer og driller. Søndagsavisen har undersøgt, hvilke emballager der er allermest irriterende og kårer her de 10 værste ifølge en YouGov-undersøgelse blandt 1.010 danske forbrugere.
To ud af tre bliver irriteret over, at der skal saks eller kniv og en del kræfter til at vriste den nyindkøbte saks ud af sit fastsvejsede plastikfængsel. Knap fire ud af ti oplever, at pålægspakkerne er alt for svære at åbne med emballagens plastiksnip, og en ud af tre kan genkende den frustrerende situation, hvor far og mor bakser med at få befriet juniors spændende nye legetøj fra indpakningen.
Virkelig frustrerende
64-årige Vivi Larsen, som er afdelingsleder og mor til tre voksne børn, er en af de mange forbrugere, som på daglig basis bliver irriteret over elendig emballage.
»Det er virkelig frustrerende, at man skal have det helt store værktøjssæt og en mindre håndværkeruddannelse for at åbne ting, der er svejset ind i plastik. De er helt umulige at åbne, og man når nærmest at komme til skade, inden varen er befriet!«
Netop den hårde sammensvejsede plast er den type, der irriterer allerflest danskere ifølge Søndagsavisens undersøgelse.
Kommer til skade på emballage
Drilsk emballage er ikke kun en frustration. Faktisk ender 2.500 danskere årligt på skadestuen, fordi de er kommet til skade i forbindelse med åbning af emballage, viser en tidligere undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed, SDU.
For Vivi Larsen er der afregning ved kasse et, når emballagen driller.
»Jeg reagerer virkelig på irriterende emballage. Næste gang jeg handler, kigger jeg ofte efter andre fabrikater for at se, om varen findes i en mindre irriterende slags emballage, og så køber jeg den i stedet,« siger hun.
Fravælger elendig emballage
Det er hun ikke alene om. En undersøgelse foretaget af Brugervenlig Emballage, et samarbejde mellem Teknologisk Institut, Arkitektskolen i Aarhus og en række parter fra industrien, viser, at 16 procent af forbrugere fravælger produkter, hvis emballagen er elendig.
Helle Antvorskov er emballageforsker på Teknologisk Institut og arbejder gennem projektet Brugervenlig Emballage på at udvikle bedre og mere brugervenlig emballage til de danske forbrugere.
»Det er min opfattelse, at prisen er det vigtigste for producenterne. Så i stedet for at lave en løsning, der fungerer supergodt, vælger man den billigere løsning,« forklarer emballageforskeren.
Vi kan ikke finde åbningen
Og så er der de producenter, som faktisk bruger energi på at gøre deres vare nem at åbne, men som glemmer at fortælle forbrugeren det. Eksempelvis kikseruller, som ofte har en snor, man kan trække rundt, så pakken er nem at åbne.
»Men mange forbrugere bruger den ikke, fordi den er skjult i grafikken på emballagen. Den burde være markeret meget mere tydeligt. Vi bruger meget lidt tid på at sætte os ind i eventuelle instruktioner, hvis de ikke springer tydeligt i øjnene på emballagen,« siger Helle Antvorskov.
Spild af tid
For Vivi Larsen er en af de største frustrationer over emballagen den mængde tid, hun hver dag føler, der går til spilde i arbejdet med den drilske emballage.
»Man bruger enormt meget tid på at bakse med noget, der bare burde tage to sekunder at åbne,« forklarer hun.
Derfor er hun også villig til at betale mere for varer med en gennemtænkt åbning.
»Tænk på al den tid, man kommer til at bruge dels på at få ting åbnet og dels på at gøre rent, hvis åbningen ikke er hensigtsmæssig, og varen splatter ud over det hele. Det er virkelig irriterende, og det vil jeg gerne betale lidt ekstra for at slippe for.«
Ny emballage kostede salg
Hos Amanda Seafoods i Frederikshavn, hvis nøgleåbning på torskerognsdåsen generer hver tiende i undersøgelsen, har man faktisk tidligere forsøgt sig med at skifte nøgleåbningen ud med et åbn-let-låg. Men det medførte et ramaskrig fortæller administrerende direktør Jesper Kold Sørensen.
»Det væltede ind med klager fra kunder, som foretrak nøglen, og vi oplevede, at salget faldt markant. Da nøglen kom tilbage på dåsen, fik vi hurtigt genoprettet salget,« fortæller han og fortsætter:
»Siden dengang har vi ikke turdet vove at gøre noget anderledes. Vi har fået meget stor respekt for, at nøglen er en del af fortællingen om Amanda-torskerogn, for den har været der, lige siden vores torskerogn blev udviklet i 1950’erne. Da jeg begyndte i jobbet, fik jeg også fortalt, at jeg aldrig måtte så meget som tænke på at ændre på åbningen,« siger Jesper Kold Sørensen.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.