Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Dealsites er fyldt med dårlige tilbud

Spar 50 procent på et videokamera, der normalt koster 1.399 kroner. Det lyder som et godt tilbud fra dealsitet Gosave.dk, men faktisk er det et elendigt tilbud.
For med en hurtig søgning på nettet kan det samme kamera findes til 430,61 kroner inklusive fragt. Du betaler således 62 procent mere for slagtilbuddet hos Gosave.dk, hvor prisen er 699 kroner.
Søndagsavisen har tjekket 20 tilbud på såkaldte dealsites, og i samtlige tilfælde har det været muligt at finde priser hos andre forhandlere, som er lavere end førpriserne angivet på de virtuelle tilbudssider. Og i flere tilfælde kan de samme varer fås billigere end dealprisen.
Tariq Rehman, direktør for firmaet bag Gosave.dk, Dagens Bedste, vil nu undersøge, hvordan tilbuddet på videokameraet på Gosave.dk kan være så meget dyrere end den billigste pris på nettet.
»I tilfælde af, at vi er dyrere, er det selvfølgelig under al kritik. Det er dog vigtigt for mig at understrege, at når vi kører produktdeals, så er fragt altid inkluderet i vores tilbud, og det er afgørende at tage højde for,« siger han.
I alle eksempler her på siden er fragt dog indregnet.

Det juridiske skel

Specialkonsulent hos forbrugerombudsmanden Annette Fræmohs forklarer, at der ikke er noget juridisk problem i at markedsføre tilbud, som nemt kan matches af andre forhandlere, så længe varens oprindelige pris er korrekt.

»Jeg kan ikke udtale mig om de konkrete deals, I har fundet. Men jeg kan sige, at der skelnes mellem de tilfælde, hvor førprisen er korrekt på dealsitet, og hvor førprisen er konstrueret til formålet. Hvis det sidste er tilfældet, er det en klar omgåelse af reglerne, og det kan vi gribe ind over for,« siger hun og henviser til en netop afgjort sag, hvor Sweetdeal.dk opgav en førpris på 400 kroner, selvom chokoladen oprindelig kun kostede 220 kroner.

Blinkende rabatter

Tina Dhanda Kalsi er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk. Hun mener, at mange forbrugere lader sig forblænde af de store rabatter.

»Det er et styrende parameter for folk, at de kan spare en masse penge ved at slå til nu og her. Man får folk til at købe uden at tænke, fordi de bliver stillet en stor prisbesparelse i udsigt. Det har den virkning, at forbrugerne tænker, at det er billigt, hvis de slår til med det samme, og så får de ikke lige undersøgt, om varen er billigere andre steder,« siger hun.
Det med lige at tjekke i en søgning på internettet, om et slagtilbud rent faktisk er en god handel, kan betyde, at man sparer mange penge.
»Som forbruger skal man være opmærksom på, at selvom man bliver stillet prisbesparelser i udsigt på 30, 50 eller 60 procent, så er det jo ikke sikkert, at man handler det billigste sted alligevel. Så man kan ikke bare slå til med bind for øjnene. Derfor er vores opfordring egentlig, at man ikke lader sig lokke,« lyder det fra Forbrugerrådets jurist.
Afdelingsleder hos Emærket, en mærkningsordning for sikker nethandel, Jesper Arp-Hansen er enig.
»Folk skal være opmærksomme på, at man ikke kan forvente, at en deal udbydes til markedets laveste pris. Det er der ikke noget lovkrav om. Man skal derfor bruge sin sunde fornuft og ikke lade sig narre af blinkende rabatter og tikkende ure,« siger han.

Forhandlernes forklaringer

Sweetdeal.dk:
»Det er ikke kun Sweetdeal som giver gode tilbud. Dealsites kan ikke forhindre, at produkter og ydelser også kan være på tilbud andre steder.«
Deal.dk:
»I forbindelse med det nævnte tilbud har vi ikke i vores pristjek fanget, at produktet blev solgt billigere, og vi har derfor over for de kunder, der har
købt, refunderet dem halvdelen af købsprisen, så de får robotplæneklipperen til 2.997,50 kroner.«
Travelbird.dk:
»Hotellet har valgt selv at køre en lignende kampagne, efter at vores tilbud gik online, og vi har ikke været opmærksom på at få justeret førprisen. Prisen er nu rettet på vores side.«
Just-half-price.dk:
»Vores annoncører skal ikke være de billigste i Danmark, men derimod skal de give 50 procent på deres normalpris.«
Wellnesstilbud.dk:
»Når vi taler om wellness-relaterede produkter, kan vi ikke gøre andet end at tjekke, om produktet tilbydes på normale vilkår til den angivne førpris. Alle tilbud på behandlinger, ophold og produkter er jo leverandørernes tilbud, ikke vores.«
Groupon.dk:
»Vi er ikke en ikke en forhandler, men en marketingsplatform, som forbinder virksomheder til forbrugere. Vi er åbne og transparente om størrelsen
på den rabat, leverandøren tilbyder.
Søndagsavisen har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Tilbudibyen.dk.
Gode råd før du slår til

Brug din sunde fornuft. Selvom der er kæmpe besparelser at hente, kan der sagtens være lignende tilbud hos andre forhandlere. Tjek, om varen fås billigere andre steder, før du slår til. 


Læs handelsbetingelserne og de særlige vilkår grundigt, før du køber noget. De varierer meget, og du kan nemt blive overrasket.

Find ud af, hvem der har ansvaret for at levere det produkt, du køber. Du kan ofte klikke dig ind på leverandørens hjemmeside via dealsitet. 
Tjek leverandørens anmeldelser på for eksempel Trustpilot.dk. 

Sidst men ikke mindst: Hvis du ser bort fra store besparelser og farverige bannere, virker prisen så reelt fornuftig i forhold til det produkt, du får? Er det rent faktisk et godt tilbud?

KILDE: E-MÆRKET, FORBRUGERRÅDET TÆNK, FORBRUGEROMBUDSMANDEN

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes