Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Danskere lokkes i fælder: Hver femte snydt af netbutikker

17-årige Isabella Nøhr Jensener blevet mere opmærksom,efter at hun blev snydt på nettet.

Isabella Nøhr Jensen var glad og forventningsfuld, da hun en sen eftermiddag endelig fik bestilt de Nike-sko, hun længe havde drømt om at eje. Skoene var egentlig for dyre, men hun havde fundet dem på tilbud i en internetbutik, og så gik der ikke længe, før hun havde fisket sit MasterCard op af lommen, klikket ‘godkend ordre’ og sad foran computerskærmen med et stort smil på læben.

Men smilet stivnede hurtigt. Isabella ventede forgæves i to uger, og da hun en dag faldt over en artikel på Facebook, der afslørede firmaet som et fupnummer, gik det op for hende, at hun var blevet snydt.

»Jeg læste artiklen og tænkte: ‘Nu har jeg dummet mig’. Og så blev jeg ked af det, for jeg ville rigtig gerne have de sko, og jeg havde oven i købet mistet penge,« siger 17-årige Isabella Nøhr Jensen.

SNYDT PÅ NETTET

21% er blevet snydt i forbindelse med et internetkøb. Disse 21% oplevede:

  • Fik aldrig varen 50%
  • Fik defekt vare 18%
  • Fik forkert vare 14%
  • Fik kopivare 10%
  • Mistede penge 18%

Kilde: YOUGOV 1.007 SVAR

Designet til at snyde danskere

Isabella blev ramt af samme fupnummer, som tusindvis af danskere er udsat for hvert år. Hver femte fortæller i en YouGov-undersøgelse for Søndagsavisen, at de er blevet snydt af internetbutikker, og en undersøgelse fra e-mærket viser, at mere end 1.100 netbutikker udelukkende er oprettet for at snyde danske kunder. Enten får man aldrig varen, eller også får man en vare, som er uægte eller defekt.

»Det er et problem i voldsom vækst. Hjemmesiderne er oprettet i Kina og Rusland, men de er oversat til dansk og er så professionelt lavet, at fl ere og fl ere ryger i fælden,« siger Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket.

Tendensen er også blevet bemærket i Foreningen for Dansk Internethandel, en sammenslutning af danske netbutikker.

»Det er jo en udfordring, for det kan skabe mistillid til at handle på nettet. Vi sørger for at varedeklarere og fremlægge så mange kontaktoplysninger på vores butikker som muligt, så kunderne kan være sikre på, at de ikke bliver snydt,« siger Annette Falberg, administrerende direktør for FDIH.

»Men i sidste ende skal forbrugerne også bevare deres kritiske sans. Kig efter e-mærket, og udvis omtanke,« siger hun.

Det råd forsøger Isabella i dag at følge. Hun fik sine penge tilbage, efter at hun havde gjort indsigelse i banken, som hurtigt kunne tilbageføre beløbet på hendes konto, fordi hun havde betalt med et MasterCard. Alligevel blev oplevelsen en lærestreg.

»Jeg er blevet meget mere opmærksom. Jeg tjekker hjemmesiden grundigt og finder anmeldelser på Trustpilot, før jeg køber noget. Jeg har lært at passe på,« siger Isabella, der også endte med at få sine Nikesko – dog til fuld pris.

SÅDAN OPDAGER DU EN FUPBUTIK

Tvivlsomt sprog: Kringlede formuleringer og grammatiske fejl præger fupsider, fordi de typisk er oprettet i Kina eller Rusland og oversat. Beløbene kan også være mærkelige, for eksempel 247,68 kr.

For godt til at være sandt: Hvis du ser en mærkevare som Burberry, Nike eller Adidas til voldsomt nedsat pris og tænker ’det er for godt til at være sandt’, så er det det nok også.

Sære virksomhedsoplysninger: Se siden igennem for kontaktinfo og CVR-nummer. Fupsider bruger ofte ingen eller falske CVR-numre, og manglende kontaktnummer til firmaet er et dårligt tegn.

Underlig betaling: Bliver du bedt om at betale med bankoverførsel, er du højst sandsynligt ved at blive fuppet.

Betal altid med kort: Så kan du også få dine penge tilbage ved at gøre indsigelse i banken, hvis uheldet er ude.

Hold øje med webadressen: Står der en mærkevare parret med et tilbudsord (som CheapNike, BilligBurberry), er der risiko for, at det er fup, da firmaerne bruger den type adresser for at ligge højt i en Google-søgning

Kilde: E-MÆRKET

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes