Fusion af mobilgiganter? Kunderne går uvis fremtid i møde

Det er langt fra sikkert, at Telenor og Telias kunder kan beholde et abonnement, der indeholder de tillægstjenester, de har i dag, hvis de to telegiganter fusionerer.

Det er langt fra sikkert, at Telenor og Telias kunder kan beholde et abonnement, der indeholder de tillægstjenester, de har i dag, hvis de to telegiganter fusionerer.

Telia og Telenors godt 3,5 millioner mobilkunder risikerer at miste de tjenester, som i dag er tilknyttet deres abonnementer, hvis de to telegiganters fusion bliver en realitet.

I dag har Telias kunder eksempelvis Telia Tirsdag (rabat på biografbilletter, red.) og musiktjenesten Spotify knyttet til deres abonnementer, mens Telenor-kunder kan benytte sig af lagringstjenesten OneDrive og musiktjenesten Wimp.

Men efter en fusion vil de nye abonnementer højst sandsynligt være en kombination af nogle af tjenesterne, eller også vil den ene kundegruppe blive flyttet over på det andet selskabs vilkår. Det vurderer teleanalytiker hos Forbrugerrådet Tænk Martin Salamon.

»Telia og Telenors kunder kan ikke regne med at få det produkt, de har i dag. Der bliver kun én samlet løsning, og den må kunderne rette sig efter,« siger han og fortsætter:

»De kunder, som er tilfredse i dag, risikerer at stå tilbage som tabere.«

For tidligt at spå om ændringer

Både Telia og Telenor understreger, at fusionen endnu ikke er godkendt af EU-Kommissionen, og derfor har selskaberne heller ingen konkrete planer for fremtidige abonnementer.

»Det vil være op til den kommende ledelse at fastlægge, hvilke tjenester kunderne kan forvente,« skriver Telenors pressechef, Tom Lehn-Christiansen, i en mail.

I Telia er man lidt mere åbenmundet.

»Umiddelbart vil man tage sit abonnement med over i det nye selskab, men det kan vi ikke sige konkret, ligesom vi ikke ved, hvordan fremtidige abonnementer vil se ud. Men det er da oplagt at videreføre succesrige tiltag fra de to selskaber,« skriver Telias pressechef, David Engstrøm, i en mail.

Tiltag skal lokke til nye vilkår

Kunderne vil dog også opleve fordele ved en fusion, vurderer Nicholas Frederiksen, teleanalytiker og medstifter af Mobilkunden.dk. Sammenlægningen kan give styrket netværksdækning, og så er han ikke overbevist om, at de nuværende kunder bliver tvunget over på andre vilkår, selvom selskaberne har ret til at gøre det.

»Mit bud er, at man får lov til at beholde sine nuværende vilkår, men at selskaberne vil opstille gulerødder for at lokke kunderne over til det nye abonnement,« siger han og uddyber:

»Det kan for eksempel være ved at gøre abonnementer i det nye selskab billigere,  eller ved at give rabat på en telefon, hvis man skifter til de nye vilkår. Det er jo i selskabets interesse, at kunderne har de samme tjenester,« siger han.

NUVÆRENDE TILLÆGSTJENESTER
Telia: Telia Tv, HBO Nordic, Storytel, Spotify, Telia Tirsdag (rabat på biografbilletter)
Telenor: Microsoft Office, OneDrive lagringstjeneste, Wimp

EU-Kommissionens afgørelse om en den planlagte fusion forventes afsagt i 2015. Først  derefter vil kunderne få klarhed om deres vilkår.

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.