Klageguide: Kend dine rettigheder – og klag effektivt

Lær at klage ordentligt og effektivt.

Lær at klage ordentligt og effektivt.

Klag det rigtige sted

Begynd altid med at klage det sted, du har købt varen. Det er den forretning, du har handlet med, som juridisk set er pålagt at kompensere dig. Alligevel giver mange producenter også kompensation, hvis forbrugeren henvender sig direkte. Det er de ikke forpligtet til af lovgivningen, men rigtig mange gør det alene for kundeplejens skyld.

To års reklamationsret

Du har altid to års reklamationsret på alle varer, du køber. De første seks måneder har forbrugeren som tommelfingerregel ret til at få byttet sin defekte vare. Efter seks måneder skal du som forbruger sandsynliggøre, at der var noget galt med produktet, da du købte det.

Læs også: Mød klagekongen Michael: Danskerne klager ikke nok – sådan skal I gøres

Gå til et klagenævn

Hvis forretningen nægter at imødekomme din klage, og du fortsat er overbevist om, at du har retten på din side, kan du gå til et klagenævn. Langt de fleste brancher har deres eget klagenævn. Start med at se, om du kan finde det. Der er en lang liste med nævn på Forbrug.dk/Menu/Klageinstanser.

Gå til Forbrugerklagenævnet

Hvis du vil klage over noget, som ikke har et specifikt klagenævn (eksempelvis sko, tøj, computere eller cykler), kan du gå til Forbrugerklagenævnet. Det koster 160 kroner at oprette en sag. Sagen bliver forelagt en sagkyndig, som vurderer, om det er forbrugeren eller producenten, der har begået fejlen.

Læs også: Når vi endelig klager: Butikker kompenserer med rund hånd

Hvis du som klager taber sagen, mister du dine 160 kroner. Hvis den erhvervsdrivende taber, skal de betale sagsomkostningerne og en erstatning, som fastsættes af Forbrugerklagenævnet. Godt halvdelen af sagerne ender med et forlig mellem klager og erhvervsdrivende, før der falder en afgørelse.

Klag i en god tone

De fleste sager, som ender i en klageinstans, kommer kun så langt, fordi tonen mellem klager og den erhvervsdrivende er blevet skærpet og kørt af sporet. Derfor er det altid en god idé at have en god tone, når man klager, da det får dialogen til at glide meget nemmere. Klag gerne skriftligt.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1