Når vi endelig klager: Butikker kompenserer med rund hånd

Selvom klagesager juridisk er en sag mellem forbrugeren og den forhandler, der har solgt varen, klager mange danskere direkte til producenten. Og det giver ofte pote, selvom producenten egentlig ikke behøver at give kompensation.

»Vi ser ofte, at både producenter og butikker kompenserer i situationer, hvor forbrugeren måske ikke helt har retten på sin side. Det gør man for kundeplejens skyld, men også i stigende grad fordi der er en udtalt frygt for at blive hængt ud på de sociale medier. Man vil hellere kompensere for meget end for lidt,« siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.

Læs også: Mød klagekongen Michael: Danskerne klager ikke nok – sådan skal I gøres

En filosofi, man efterlever hos fastfoodkæden McDonald’s, der blandt mange forbrugere er kendt for at være rundhåndet, når kunderne klager.

»Det vigtigste er, at folk er glade, når de har været på McDonald’s. Hvis der er den mindste tvivl om kundens klage, lader vi tvivlen komme kunden til gode. Hvis det så betyder, at vi får givet et par burgere ud til folk, der egentlig har fået det, de skal have, så tager vi det med,« siger Stine Green Paulsen, kommunikationsdirektør for McDonald’s Danmark.

Hun erkender dog også, at strategien indimellem får folk til at snyde.

Læs også: Klageguide: kend dine rettigheder – og klag effektivt

»Vi har for eksempel oplevet at få den samme klage i 10 forskellige McDonald’s-restauranter, og da de havde samme ejer, kunne han hurtigt regne ud, at det nok ikke var helt reelt. Så vi vurderer sagerne fra gang til gang, men det vigtigste for os er, at kunderne er glade.«

42 Procent…
… af danskerne har undladt at klage inden for det seneste år, selvom de fik en vare eller service, som ikke levede op til forventningerne
Derfor undlod de at klage:
  • 57% prioriterede ikke at bruge tid på det.
  • 33% syntes, at det var for småt at klage over.
  • 25% var usikre på, om de ville få noget ud af at klage.
  • 5% vidste ikke, hvem de skulle klage til.

Kilde:YouGov for Søndagsavisen, 1.008 svar

Det har kunder klaget over

Siden 2011 har der været en tråd på Dindebat.dk, hvor mere end 500 danskere beskriver eksempler på klager, de har fået medhold i. Følgende er nogle af de nyere eksempler.

Træ i en pose slik

»Jeg fandt et stykke træ i en slikpose og sendte en klage. Har nu fået et fint brev med beskrivelse af, hvor træet stammer fra, 27 kroner i frimærker og 14 blandede slikposer. Dejligt at blive taget seriøst.« (Bruger: Emixa)

Mystiske chips

»Jeg sendte en pakke chips med mystisk smag ind til producenten og modtog senere en kasse med et gavekort til Netto og tre nye poser chips.« (Bruger: Gerbilwoman)

Hårde lasagneplader

»Jeg klagede over en pakke lasagneplader, der ikke blev bløde. De sagde, at de ville sende en lille pakke til mig, men da jeg kom på posthuset, fik jeg en megatung kasse. Der var både mel, havregryn, frø og kerner, chokolademysli, bageblandinger og pizzamel. Vildt.« (Bruger: Karkluden)

Klam marmelade

»Jeg har klaget over noget marmelade, som havde en mærkelig konsistens. Producenten har sendt mig en kæmpe pakke med kager, marcipan, kirsebærsovs, chokolademousse, seks myslibarer og to kogebøger. Det er godt nok i orden.« (Bruger: FrkVira)

Mærkelig kyllingmedister

»Jeg købte en kyllingmedister, hvor skindet faldt af under stegning, så skindet og kødet reelt lå ved siden af hinanden på panden. Mailede fabrikanten en klage og har fået to biografbilletter for ulejligheden.« (Bruger: Ally)

Rådden puré

»Jeg åbnede en dåse tomatpuré, hvor der har været hul i. Det var vildt klamt. Sendte butikken en klage og har modtaget kaffe og to æsker chokolade. Flot, når man tænker på, at puréen koster 2,50 kroner.« (Bruger: giraffie)

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.