Brugeranmeldelser hitter – men pas på!

Henriette Andersen skrev en kras brugeranmeldelse på Trustpilot, da hun fik leveret et defekt krøllejern flere uger efter leveringsdatoen.  Nu køber hun ikke uden at læse anmeldelser af butikken

Henriette Andersen skrev en kras brugeranmeldelse på Trustpilot, da hun fik leveret et defekt krøllejern flere uger efter leveringsdatoen. Nu køber hun ikke uden at læse anmeldelser af butikken

Brugeranmeldelser er blevet en vigtig del af processen, når 43-årige Henriette Andersen klikker ‘køb’ i en netbutik. Hun havde en dårlig oplevelse i efteråret, hvor hun fik leveret et defekt krøllejern flere uger efter bestilling, og da hun undersøgte butikken på Trustpilot, kunne hun se, at mange andre var blevet snydt på samme måde.

»Nu læser jeg altid om andre kunders oplevelser, før jeg køber. Det giver noget tryghed. Oplevelsen med krøllejernet gjorde mig nervøs, men når andre forbrugere siger, at det er okay, bliver jeg bekræftet i, at butikken er til at stole på,« siger Henriette Andersen.

Brugeranmeldelser er de seneste år blevet så populære, at næsten hver anden dansker bruger dem som rettesnor for, hvilken butik de handler i, og hvilke varer de køber.
Det viser en rundspørge, som Wilke har foretaget for Forening for Dansk Internethandel.

»Med brugeranmeldelser får man noget, som ikke er manipuleret af markedsføring. Det virker langt mere troværdigt på os, fordi de er skrevet af mennesker som os selv,« forklarer Jeppe Trolle Linnet, ph.d. i forbrugsstudier ved Syddansk Universitet, om fænomenets succes.

Men er brugeranmeldelser egentlig troværdige?

Grund til at være forsigtig

Spørgsmålet har ofte været oppe at vende efter talrige eksempler på falske anmeldelser, hvor butikkens gode venner eller butikken selv skriver en anmeldelse og giver sig selv topkarakter.

På samme måde har der været kritik af, at anmeldelsessider som Trustpilot har en betalingsmodel, hvor de butikker, der betaler penge til sitet, får indhentet langt flere brugeranmeldelser end dem, der ikke betaler.

På trods af problemerne kan man dog generelt læse brugeranmeldelser med en vis tryghed. De seneste års opblomstring på markedet har nemlig betydet, at mange af svindlerne er blevet luget ud.

»Man skal selvfølgelig ikke bruge dem som totalt retvisende billede af virkeligheden, men set fra vores stol er brugeranmeldelser noget, man roligt kan bruge som pejlemærke og inspiration,« siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk.

Han bakkes op af Henrik Theil, kommunikationschef for FDIH, der dog advarer mod at »æde alt råt«.

»Man skal hele tiden bevare sin kritiske sans og stille sig spørgsmålet: Kan det nu også passe? Ser det urealistisk positivt ud, er det måske også tilfældet,« siger Henrik Theil.
Henriette Andersen har da også et kritisk blik rettet mod skærmen, når hun læser anmeldelser.

»Jeg læser rigtig mange anmeldelser igennem for at få en fornemmelse af, om det er troværdigt. Er der kun et par stykker, tør jeg ikke handle der. Så der skal være mange, og de skal gerne sige nogenlunde de samme ting.«

DET STOLER VI MEST PÅ, NÅR VI SKAL HANDLE
  • Venner, familie eller bekendte: 93%
  • Brugeranmeldelser på andre hjemmesider end butikkens: 72%
  • Det, som folk skriver på sociale medier: 58%

Kilde: YouGov for Trustpilot

»Bliver aldrig 100 procent«

I et forsøg på netop at højne troværdigheden præsenterede Forbrugerombudsmanden i marts et sæt retningslinjer for hjemmesider med brugeranmeldelser.

Det skal blandt andet fremgå, om virksomheden har betalt brugerne for at skrive en anmeldelse, ligesom hjemmesiderne skal forpligte sig til at udpege og rydde op i falske anmeldelser.

Forbrugerrådet Tænk sad med ved bordet, da retningslinjerne blev udformet.

»Det er selvfølgelig afgørende, at brugeranmeldelser bliver endnu mere troværdige, når så mange bruger dem. Men det er naivt at tro, at vi nogensinde kommer i en situation, hvor det er 100 procent til at stole på. Derfor er det også vores anbefaling, at man bruger dem som en rettesnor og ikke udelukkende baserer sit køb på dem,« siger Jakob Steenstrup.

Brugeranmeldelser
Så mange læser brugeranmeldelser, før de køber disse forskellige ting på nettet:
  • Elektronik og hvidevarer 74 %
  • It, tele og foto 71 %
  • Rejser og kulturoplevelser 71 %
  • Film, musik, bøger, spil og legetøj 57 %
  • Auto-, båd- og cykeludstyr 47 %
  • Sports- og fritidsudstyr 42 %
  • Personlig pleje, kosmetik, medicin og kosttilskud 42 %
  • Bolig, have og blomster 42 %
  • Tøj, sko og smykker 41 %
  • Dagligvarer, mad og drikke 26 %

Så mange har selv skrevet en brugeranmeldelse:

  • 32% af mænd
  • 28%  af kvinder

De unge er mest aktive:

  • 37% mellem 18 og 29 år har skrevet  en brugeranmeldelse inden for de seneste seks måneder.

Kilde: Wilke for FDIH

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1