Danmarks bedste supermarked: Rådne varer og rod i supermarkederne

Klik videre og se vores billeder fra det store servicetjek og de mest grelle eksempler

Klik videre og se vores billeder fra det store servicetjek og de mest grelle eksempler

Citron med masser af mug: Kiwi, Dommervænget 24, 4000 Roskilde, kl. 15.17.

Citron med masser af mug: Kiwi, Dommervænget 24, 4000 Roskilde, kl. 15.17.

Affald i indkøbskurv: Lidl, Sadelmagerporten 2, 2650 Hvidovre, kl. 09.01.

Affald i indkøbskurv: Lidl, Sadelmagerporten 2, 2650 Hvidovre, kl. 09.01.

Tomme papkasser roder i gangene: Kvickly,  Stjernegade 25, 3000 Helsingør, kl. 11.06.

Tomme papkasser roder i gangene: Kvickly, Stjernegade 25, 3000 Helsingør, kl. 11.06.

Tomat med muggen plet: Netto, Næstvedvej 15, 4100 Ringsted, kl.11.10.

Tomat med muggen plet: Netto, Næstvedvej 15, 4100 Ringsted, kl.11.10.

Papkasser i bunkevis: Netto, Toldbodvej 19,  4600 Køge, kl. 12.17.

Papkasser i bunkevis: Netto, Toldbodvej 19, 4600 Køge, kl. 12.17.

Bur med rod spærrer køledisken: Kiwi,  Jernbanegade 3, 3480 Fredensborg, kl. 13.02.

Bur med rod spærrer køledisken: Kiwi, Jernbanegade 3, 3480 Fredensborg, kl. 13.02.

Mangoer med rådne pletter: Netto, Tagensvej 47, 2200 København N, kl. 09.17.

Mangoer med rådne pletter: Netto, Tagensvej 47, 2200 København N, kl. 09.17.

Varer blokerer gangen: Netto, Jernbanepladsen 65,   2800 Kongens Lyngby, kl. 14.13.

Varer blokerer gangen: Netto, Jernbanepladsen 65, 2800 Kongens Lyngby, kl. 14.13.

Peberfrugter i opløsning: Føtex, Klosterparks Allé 10, 4100 Ringsted, kl. 17.13.

Peberfrugter i opløsning: Føtex, Klosterparks Allé 10, 4100 Ringsted, kl. 17.13.

Mandarin fyldt med mug: Irma, Gefionvej 47,  3000 Helsingør, kl. 16.07.

Mandarin fyldt med mug: Irma, Gefionvej 47, 3000 Helsingør, kl. 16.07.

Rådden pære: Rema 1000, Gefionvej 12,  6000 Kolding, kl. 16.02.

Rådden pære: Rema 1000, Gefionvej 12, 6000 Kolding, kl. 16.02.

Svært at komme forbi: SuperBrugsen,  Lyngbygårdsvej 153, 2800 Kongens Lyngby, kl. 16.10.

Svært at komme forbi: SuperBrugsen, Lyngbygårdsvej 153, 2800 Kongens Lyngby, kl. 16.10.

Kasser, kurve og paller fylder op: Rema 1000, Hornebyvej 50, 3050 Hornbæk, kl. 18.09.

Kasser, kurve og paller fylder op: Rema 1000, Hornebyvej 50, 3050 Hornbæk, kl. 18.09.

Muggent jordbær: Irma, Gefionvej 47,  3000 Helsingør, kl. 16.05.

Muggent jordbær: Irma, Gefionvej 47, 3000 Helsingør, kl. 16.05.

Mugne rødløg: SuperBrugsen, Sauntevej 1,  3050 Hornbæk, kl. 17.18.

Mugne rødløg: SuperBrugsen, Sauntevej 1, 3050 Hornbæk, kl. 17.18.

Æbler med synligt mug og råd, citroner med blåfarvet mug på det meste af skrællen, peberfrugter, der er ved at gå i opløsning. Ikke umiddelbart delikate fund, man drømmer om at fylde i sin indkøbskurv, men ikke desto mindre blot nogle få eksempler på de fund, Søndagsavisen gjorde i frugt- og grøntafdelinger i landets supermarkeder og discountbutikker under det store servicetjek, hvor service, udvalg og ikke mindst friskhed i 119 supermarkeder og discountbutikker er blevet nærstuderet.

Se den samlede stilling nederst i artiklen

I anden del af Søndagsavisens servicetjek blev blandt andet varernes friskhed sat under lup, ligesom der blev kigget efter rod og manglende indkøbskurve og kundevogne.

Vi havde vores telefoner med på turen – se de værste eksempler i galleriet foroven

Friskheden er ikke udelukkende et spørgsmål om, at det kan være irriterende at betale penge for en dårlig vare. Det fortæller hygiejneekspert Michael René.

»I tilfælde med fordærvet, rådden eller muggen mad forekommer der en risiko for, at svampesporer, gærceller og bakterier kan flyttes rundt mellem produkterne.«

Det betyder altså, at andre produkter også risikerer at blive dårlige og eventuelt have kortere holdbarhed, når du får dem med hjem.

Jagten på dårlige varer er derfor også med i Fødevarestyrelsens kontroller af supermarkeder.

Læs del 1 af 3 her: Kvickly slår Irma på kasseservice

Klik på billedet for stor version:

supermarkederdel2

Kiwi: Det skal gøres bedre

Værst står det til i discountkæden Kiwi, som ender på en samlet sidsteplads i denne uge. Det frustrerer administrerende direktør Carsten Hansen, som gerne ser, at kunderne forlader hans butikker med en oplevelse af friske og ordentlige varer.

»Det lyder frygtindgydende dårligt. Meget frygtindgydende. Det overrasker mig, og jeg er rigtig træt af det, for vi gør en masse for at hjælpe butikkerne og tjekker faktisk selv præcis de samme ting,« siger Carsten Hansen.

Han vil nu gennemgå kædens procedurer for at se, om der er behov for at stramme op.

»Vi må se på, om det, vi gør, er skarpt nok, og hvad det er, der gør, at så mange af vores butikker kan falde igennem,« fortsætter han.

Læs del 1 af 3 her: Kvickly slår Irma på kasseservice

Serie: Stort servicetjek

Del 1: Kasseekspedition – læs del 1 her

Vi testede, om medarbejderne hilser på og af, om der er indkøbsposer og små poser til rådighed, hvor lange køerne er ved kassen, om medarbejderne tjekker æggebakkerne med mere.

Del 2: Friske varer og butikkens udseende

Vi tjekker, om der er varer med overskreden dato, dårlige varer i frugt- og grøntafdelingen, rod i gangene, kurve og vogne til rådighed med mere.

Del 3: Medarbejdernes viden – læs afslutningen næste fredag

Vi tester, hvor lang tid det tager at finde en medarbejder, om kunden får hjælp, hvis en vare er udsolgt, hvor meget de ansatte ved med mere.

Klik på billedet for stor version:

discountbutikkerdel2

Fra vinder til taber

Også hos sidste uges vinder, Kvickly, er der grund til selvransagelse i denne uge, hvor kæden befinder sig på en sidsteplads blandt supermarkederne. Det er især rod i butikkerne, der er med til at trække kæden i bund.

»Det er ren sjusk, og det er tegn på, at butikkerne ikke følger vores klare procedurer for, hvornår der står varer i gangene, og hvem der sikrer orden i kurve og vogne. Det er simpelthen ikke godt nok,« siger kædedirektøren i Kvickly, Søren Steffensen.

At butikskæden ender næstsidst blandt supermarkederne, hvad angår dårlige varer i frugt- og grøntafdelingen, huer ham bestemt ikke.

Læs del 1 af 3 her: Kvickly slår Irma på kasseservice

»Vi har helt klare rutiner for, hvor tit afdelingen skal gås igennem. Det skal den hver time. Friskhed på især frugt og grønt er sindssygt vigtigt. Vi bliver straffet benhårdt af kunderne, hvis der ikke er styr på det,« fastslår kædedirektøren.

Stillingen inden del 3:

Søndagsavisen kårer Danmarks bedste service 2015 i supermarkeder og discountbutikker. Her er den foreløbige stilling (ud af maks. 22 mulige point)

supermarkeder1

Sådan gjorde vi

Indkøbskurve til rådighed: Vi talte, hvor mange kurve der var ved indgangen til butikken.
Nul kurve gav nul point, en til tre kurve gav et point, fire kurve eller mere gav to point.

Indkøbsvogne til rådighed: Vi talte, hvor mange indkøbsvogne der var ved indgangen til butikken. Nul vogne gav nul point, en til tre vogne gav et point, fire vogne eller flere gav to point. Rod i kurve eller vogne: Intet rod gav et point, rod gav nul point.

Datooverskredne varer: Vi undersøgte, hvor mange varer med overskreden dato vi kunne finde i ostekøleren på to minutter. Ingen gav tre point, én gav et point, to eller flere gav nul point.

Dårlige varer i frugt og grønt-afdelingen: Vi undersøgte, hvor mange synligt mugne/rådne varer vi kunne finde på fem minutter. Ingen gav tre point, én gav to point, to gav et point, og tre eller flere dårlige varer gav nul point.

Synligt rod: Vi undersøgte, hvor meget rod, eksempelvis paller, papkasser eller kølecontainere, vi kunne finde i butikkens gange, på to minutter. Intet gav tre point, ét sted gav to point, to steder gav et point og tre eller flere steder gav nul point.

Holdet bag det store servicetjek: Louise A. Poulsen, Thomas Nielsen, Louise Groth Jensen, Johnni Michelsen, Niels Phillip Kjeldsen, Sanne Fahnøe, Mary Bess Høgh Rosing, Peter Astrup, Peter Bo Hansen, Claus Johansen, Nanna Stærmose, Mette Wallach, Hans Kristian Hannibal-Bach, Erik Henriksen, Casper Hindse, Minna Camara, Ulla Rüth, Helle Ansholm Rasmussen, Cecilie Lehmann, Dorte Andersson, Carsten Jensen, Kasper Hjorth.

det store servicetjek
Torsdag den 22. oktober besøgte 22 medarbejdere 119 supermarkeder fra 11 kæder fordelt over det meste af landet.
Alle supermarkedskæder blev besøgt på de samme 11 tidspunkter mellem klokken 8 og 18 for at få et gennemsnit af servicen i løbet af dagen. Irma blev besøgt ni gange, da kæden ikke findes på Fyn og i Jylland.
Alle supermarkeder blev bedømt ud fra en lang række parametre udarbejdet i samarbejde med eksperter inden for service i detailvarehandlen.

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes