11 trin til sikker nethandel

Som forbruger har du adgang til hele Europas sortiment af varer og tjenester fra din sofa. Webbutikker leverer direkte til dit hjem eller din arbejdsplads, og hjemmesider til prissammenligning gør det nemt at tjekke, hvor varen er billigst. Den juridiske forbrugerbeskyttelse er god i hele EU samt i Island og Norge.

»Det vigtigste, jeg erfaringsbaseret kan bidrage med, er, at nethandel simpelthen fungerer godt for de fleste,« siger Lars Arent. Han leder Forbruger Europas danske kontor, der hjælper danskere i tvist med virksomheder i EU. Klager over danske webbutikker behandles i Danmark.

Læs mere: Må butikker tage penge for at pakke gaven ind?

Lars Arent ser kun sager, hvor noget er gået galt. Han oplever, at kunde og virksomhed i de fleste tilfælde når til enighed. Hvis der da er tale om en hæderlig forretning.

»Snittet mellem god og dårlig nethandel står ikke mellem Danmark og udlandet. Det står mellem, om man kommer i kløerne på en svindelhjemmeside eller ej,« siger han.

Klik for at se grafikken i stor udgave:

sikkernethandel

Brug betalingskort

Hvis du handler med en hjemmeside, som du ikke har erfaring med eller har fået anbefalet, så følg de gode råd i grafikken herunder. Betal altid med betalingskort, for så har banken pligt til at tilbageføre pengene til din konto, hvis varen udebliver, eller sælger har trukket et for stort beløb.

Læs mere: Hvor lang tid har firmaet til at levere min vare?

Du har endda ret til at fortryde et netkøb, efter at varen er taget i brug. Senest 14 dage efter at den er modtaget eller afhentet, skal køber tydeligt give sælger besked om fortrydelsen. Sælger skal refundere det fulde beløb, også fragtprisen. Har man testet varen, ud over hvad man ville gøre i en fysisk butik, kan sælger trække et beløb svarende til værdiforringelsen, inden pengene refunderes.

Køber har ansvar for varen under returfragt og skal selv dække portoen. Det er en god idé at gemme den originale emballage at returnere i. Du må ikke bryde forseglingen på varer som dvd’er og cd’er, forudsat at webbutikken tydeligt har gjort dig opmærksom på dette.

Læs mere: Hvem betaler fragten, når varen har en fejl?

Oplevelser og mad

Visse køb er undtaget fra retten til at fortryde, eksempelvis levnedsmidler, specialfremstillede varer og billetter til oplevelser, såsom teater og koncerter. Det samme gælder, når du køber flybilletter og hotelophold, og netop disse to servicer er dem, Forbruger Europa behandler flest klager over, med flybilletter som topscorer. I alle tilfælde skal webbutikken tydeligt gøre opmærksom på betingelserne, inden du betaler.

Det er vigtigt at gemme dokumentation for de forskellige trin i nethandlen. Gem derfor kvittering, følgebrev og eventuelt mailveksling om fortrydelse samt kvittering for, at varen er sendt retur.

nethandel

Hjemmesider uden for EU

EU’s forbrugeraftalelov beskytter ikke handel med webbutikker uden for EU. Her er det ekstra vigtigt at se sig for. Får man sendt varer for mere end 1.150 kroner fra et land uden for EU, koster det en told på op til 12 procent, og der skal betales dansk moms af køb for over 80 kroner. Transportfirmaet, der skal trække moms og told, tager ofte et gebyr for dette. Alle disse omkostninger skal lægges oven i varens pris.

Hvis et website markedsfører sig på dansk over for danske forbrugere, skal det overholde EU-reglerne. Men et er at have ret, noget andet er at få ret. Der er ikke offentlig klagehjælp til handel med sider hjemmehørende uden for EU, Island og Norge.

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.