Prisen på tv-pakker stiger igen

Nu har Lisbeth Nielsen fået nok af prisstigninger – det er fjerde år i træk, at hun må til lommerne og betale mere for sit tv-abonnement.

Nu har Lisbeth Nielsen fået nok af prisstigninger – det er fjerde år i træk, at hun må til lommerne og betale mere for sit tv-abonnement.

Lisbeth Nielsen troede dårligt sine egne øjne, da hun i november fik en besked fra YouSee om, at hendes tv-pakke stiger med 10 kroner om måneden fra 1. januar 2016. Det er fjerde år i træk, hun modtager varsling om prisstigninger fra YouSee.

»Jeg får ikke mere for pengene, men jeg skal betale mere og mere hvert år. For hvad dog? Jeg ser ikke det sport, de siger, er blevet dyrere, så jeg har svært ved at forstå det. Når jeg så samtidig kan se, at alle de andre selskaber også hæver priserne, lugter det af aftalt spil. Jeg føler mig låst,« siger Lisbeth Nielsen, der snart har fået nok.

Og det er hun langtfra alene om. Siden stort set alle danske tv-udbydere i november igen varslede prisstigninger på deres tv-pakker, har kritikken haglet ned over selskaberne på deres respektive Facebook-sider.

Og det med rette, mener Martin Salamon, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk.

Læs mere: Derfor skal du prutte om prisen på din tv-pakke

En ond spiral

»Det er utroligt bekvemt, at man år efter år klemmer flere penge ud af folk. Begrundelsen skifter lidt, men det er en tilbagevendende begivenhed. For rigtig mange danskere er det meget svært eller direkte umuligt at skifte tv-udbyder. Det betyder, at tv-udbyderne kan hæve priserne stort set uden konsekvenser, for kunderne har sjældent bedre alternativer,« siger Martin Salamon.

Prisstigningerne kommer på et tidspunkt, hvor stadig flere danskere enten helt opsiger deres tv-pakke eller nedgraderer den på grund af stigende brug af streamingtjenester.

Eksempelvis har YouSee tabt 49.000 kunder på et år. Og mere end i alt 600.000 danske husstande har opsagt eller nedgraderet deres tv-pakke, viser en analyse fra Wilke.

»Det er en ond spiral for tv-udbyderne. De bliver mødt med stigende priser fra programproducenterne og på sportsrettigheder, og den regning sender de videre til kunderne. Samtidig taber de kunder på grund af ændrede medievaner og prisstigninger, og det tab skal også dækkes. Igen er det en regning, de tilbageværende kunder må betale,« siger Morten Imsgard, analytiker hos Sydbank.

Læs mere: Sådan kan du spare penge ved at ændre dit abonnement

En regning, som 32-årige Milan Gjøe fra Københavns nordvestkvarter er godt træt af, lander på hans bord.

Han har netop modtaget en varsling om, at hans tv-pakke fra Waoo! stiger med 20 kroner om måneden fra 1. januar 2016, og selvom det ‘bare’ er en tyver, er det mange penge for hans børnefamilie.

»Og jeg ved jo godt, at det ikke stopper her. Om et år er det igen en 20’er. Jeg synes allerede, at jeg betaler rigeligt – især når der er en masse kanaler i pakken, som jeg slet ikke ser,« siger Milan Gjøe.

Læs mere: YouSee: Vi forstår godt irritationen

Flere stigninger på vej

Milan Gjøes forudsigelse om flere prisstigninger er ikke skudt helt ved siden af, vurderer analytiker Morten Imsgard.

I takt med at stadig flere nedgraderer fra den store tv-pakke, vil de, der har de mindre pakker, være med til at betale regningen.

»Hvis ikke vi står med prisstigninger igen om et år, er det nærmest en større nyhed, end hvis vi gør. Når stadig flere går fra den store til mellem eller lille pakke, bliver der pres på tv-udbydernes indtjening, og det modvirker man ved at sætter priserne op. Så vi kan sagtens forvente flere stigninger i fremtiden,« siger Morten Imsgard.

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1