Alle kan blive en stjerne på YouTube: 10 trin til succes

Er du den nye Chili Klaus? Her er en række gode råd til at komme igang på Youtube - og begynde at tjene penge på det.

Er du den nye Chili Klaus? Her er en række gode råd til at komme igang på Youtube - og begynde at tjene penge på det.

At oprette en YouTube-kanal svarer groft sagt til, at du opretter din egen lokale tv-station, hvor det er dig, der er værten. Du bestemmer selv alt, og der kan ligge en formue og vente lige rundt om hjørnet. Det kræver blot en god idé og en god portion ihærdighed, og selvom det hele foregår på internettet, er teknisk snilde faktisk ikke et krav.

Chili Klaus, Richard Ragnvald og Carla Mickelborg har allerede succes med videoer, hvor omdrejningspunktet er dem selv. Det handler om at være autentisk, kortfattet, og så skal man brænde for det, man vil fortælle.

Guldgrube
Vigtigst af alt: Alle kan få succes på YouTube. Og med succes og et stort publikum følger reklamekroner.

For den 25-årige svensker Felix Kjellberg er YouTube blevet den guldgrube. I 2015 tjente han under navnet PewDiePie ifølge det amerikanske magasin Forbes knap 79 millioner kroner før skat. Hans evne: at råbe, bande og svovle, når han anmelder computerspil. Det kan alle da gøre.

6 tegn på du er afhængig af sociale medier

Søndagsavisen har spurgt tre generationer af youtubere om, hvordan de fik succes – læs mere under faktaboksen

10 trin: sådan får du succes på youtube
  1. Skab en unik kanal. Find et emne, du er passioneret omkring og har lyst til at dele med hele verden.
  2. Find et godt navn. Vælg et navn, der fortæller, hvad din kanal handler om, og som du også kan lide om fem år.
  3. Kend din målgruppe. Vær bevidst om, hvem dine videoer skal nå ud til. Hvad går de op i? Hvad begejstrer dem?
  4. Skab indhold, som deles. Vær dig selv, aktuel, hjælpsom og bemærkelsesværdig.
  5. Giv dine videoer spændende titler. Titlen er noget af det første, man ser.
  6. Gør det nemt. Miniaturebilleder og en god beskrivelse af hver video gør det lettere for seerne at finde dem.
  7. Giv seerne et smugkig med en kanaltrailer. Som med en filmtrailer er det en god mulighed for at give et smugkig på, hvad det er, du kan.
  8. Organiser dit indhold. Opret for eksempel playlister, så man kan se flere videoer efter hinanden.
  9. Hold seerne til ilden. Få publikum til at vende tilbage ved at lægge videoer op efter en fast plan.
  10. Interager med dit publikum. Vær til stede, og svar på spørgsmål fra dine fans i kommentarsporene. De vil rigtig gerne mærke den direkte kontakt fra dig og føle, at de kender personen bag videoerne.

Kilde: YouTubes Creator Academy

 

chili-klaus

Chili Klaus

Blev youtuber i 2009

  • Debuterede: 2009
  • Koncept: Spiser ekstremt stærke chilier med kendte danskere
  • Facebook-følgere: 289.688
  • Instagram-følgere: 20.400
  • YouTube-abonnenter: 41.572

Klaus Pilgaard lagde sin første video på internettet for syv år siden. Det var, længe før han havde spist sin første chili for åben skærm.

»Før mine chilivideoer filmede jeg sammen med en god ven små udsendelser med nyhedssatire til You­Tube. De blev set af ganske få mennesker, men jeg lærte mig, hvordan kamera, lyd og ikke mindst jeg selv fungerede foran et kamera,« fortæller Klaus Pilgaard, der først fik sit gennembrud, da han i 2013 lagde sin første chilivideo på nettet.

Selvom hans videoer går verden rundt, er det dog ikke der, han tjener sine penge.

»Jeg har aldrig tjent penge på mine videoer, men parallelt har der været en efterspørgsel på mig blandt andet i forbindelse med chilismagninger.«
Og så har Chili Klaus’ videoer udviklet sig til, at han i dag har sin egen butik på nettet, hvor han sælger chiliprodukter.

Afspilninger: 12.997.530 på YouTube og endnu flere på Facebook.

Bedste råd: Vær ærlig, tal i øjenhøjde, og hold ikke mindst din idé simpel. Lad være med at ville for meget. Og så skal du droppe reklamerne i dine videoer.

Børnepsykolog: Sociale medier skader dit barn

mickelborg

Carla Mickelborg (th.) livestreamer fra sin lejlighed på Østerbro i København for første gang. Hun har netop lanceret en programserie, hvor coach Cathrin Christensen (tv.) er gæst. Foto: Kristian Brasen

Carla Mickelborg

Blev youtuber i 2015

  • Debuterede: 2015
  • Facebook-venner: 4.869
  • Facebook-følgere: 4.324
  • Instagram-følgere: 47.600
  • YouTube-abonnenter: 49.422
  • Afspilninger: 4.323.649

»Jeg kom i gang med YouTube-videoer efter at have arbejdet på Danmarks Radio, hvor vi brugte nogle youtubere til en reklame for vores nye tv-program ‘Sofie Linde Show’,« fortæller Carla Mickelborg, der er trænet i at stå foran et kamera efter at have spillet Søs i seks ‘Far til fire’-film.

Efter premieren på ‘Sofie Linde Show’ kunne hun se, at reklamevideoerne blev set mere end selve programmet.

»Da tænkte jeg: ‘Jeg vil lave onlinevideoer fremover’. Men jeg tænkte også, at det nok mest er noget for de helt unge og ikke sådan en halvvoksen en som mig,« fortæller 27-årige Carla Mickelborg.

Bedste råd: Find din niche – find det, du gør, som du ikke kan lade være med. Se en masse YouTube-videoer, og tag noter til de idéer, du kan bruge. Tænk på, hvad folk skal huske dig for. Lad være med at lave lange film om din virksomhed for at vise, hvor skidesjove I er på kontoret. Det er kedeligt. Og forsøg at undgå ’studieværtstemmen’. Det handler om autenticitet. Opret kun en YouTube-kanal, hvis du har tid til at opdatere mindst én gang om ugen, så folk har noget at vende tilbage til.

Husker du dem fra ‘Danmark har talent’? Nu monsterhitter de på Youtube og optræder i Vegas

richard-ragnvald

Richard Ragnvald

Blev youtuber i 2009

  • Debuterede: 2009
  • Facebook-venner: 5.000 Facebook-følgere: 2.715
  • Instagram-følgere: 854
  • YouTube-abonnenter: 585
  • Afspilninger: 961.368

»Man kan ikke leve af at sælge sin musik på cd længere. Den tid er ovre,« fortæller den 68-årige musiker Richard Ragnvald.

»For nogle år siden fandt jeg ud af, at fremtiden er YouTube. Så jeg oprettede et produktionsselskab sammen med min søn, og vi gik i gang med at omdanne mine sange til musikvideoer, som jeg så lagde på YouTube.«

Det var tilbage i 2009, men der skulle gå næsten et år, før han fik sit gennembrud på YouTube.

»Da jeg lagde en musikvideo op med ‘Kære lille mormor’-sangen, så skete der noget, og den er siden blevet set mere end 140.000 gange,« fortæller den folkekære musiker, der i dag har 68 musikvideoer på sin YouTube-side.

I april rundede han sin første store milepæl – da var hans musik blevet set 1.000.000 gange. Han lever stadig af at tage ud at spille, og indtægten fra reklamer er stadig ‘kun’ en sidegevinst.

»Jeg lever for og af at spille, men på sigt tror jeg, at jeg kan leve af mine indtægter på YouTube.«

Største hit: I forbindelse med en landsindsamling tidligere i år skrev Richard Ragnvald på Facebook, at han syntes, man også skulle oprette en indsamling til landets hjemløse. Det blev liket 1,5 millioner gange.

Bedste råd: Det skal være høj kvalitet, hvis du vil have det ud til befolkningen. Det skal være korte videoer, og man skal være oppe på mærkerne fra første sekund. Og så skal man altid linke til Facebook og Instagram.

Her er sidste års mest populære YouTube-videoer i Danmark

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.