Hver fjerde dansker dumper Netflix: Her skuffer streaming-giganten

Danskerne elsker Netfl ix, men alligevel er der plads til forbedringer, mener omkring 40 procent af tjenestens danske brugere.

Danskerne elsker Netfl ix, men alligevel er der plads til forbedringer, mener omkring 40 procent af tjenestens danske brugere.

Selvom Netflix stormer frem i Danmark, vender en markant del af de danske brugere tommelfingeren nedad, når de skal vurdere den danske udgave af tjenesten.

Godt hver femte mener, at udvalget er for dårligt, mens mere end hver fjerde dumper antallet af nye titler.

Hele 37 procent af brugerne er så kritiske, at de overvejer at opsige deres abonnement. Det viser en rundspørge, som YouGov har lavet for Søndagsavisen.

»De her brugeres irritation er velkendt for Netflix, og Netflix ved godt selv, at de er præget af et bagkatalog, hvor det mest aktuelle er det indhold, de selv er med til at producere,« sigerC laus Bülow Christensen, digital analytiker hos firmaet Zibra Digital Media Group, og fortsætter:

»Brugernes irritation afspejler sig i, at hver 10. Netflix-bruger på verdensplan har sat deres abonnement i bero, indtil der kommer nyt, attraktivt indhold, som kan få dem til at aktivere den igen,« siger han.

NETFLIX I DANMARK
Lanceret i Danmark i august 40 Netflix-brugere 2012. Ved udgangen af 2014 havde hver fjerde dansker adgang til tjenesten.
Den danske udgave har cirka 1.700 titler – den amerikanske 7.500. Her spiller nationale regler om køb af rettigheder en rolle.
En dansker ser i gennemsnit 15 minutters Netflix dagligt. For de 15-29-årige er tallet 37 minutter.

Intet alternativ

På trods af de kritiske brugere er Netflix suverænt Danmarks mest populære streamingtjeneste. Godt hver fjerde dansker har i dag adgang til Netflix, og en ny undersøgelse fra Danmarks Radio viser, at gennemsnitsdanskeren bruger 15 minutter om dagen på den populære tjeneste.

»Netflix’ dominans er drevet af, at der ikke findes seriøse alternativer på det danske marked, og det betyder, at Netflix er klart bedst,« siger Claus Bülow Christensen og henviser til lande som USA, England og Tyskland, hvor Netflix hele tiden presses af store konkurrenter til at forbedre indholdet.

Danskernes vurdering af NETFLIX
  • 22% synes, at UDVALGET er DÅRLIGT
  • 5% synes, at BRUGERVENLIGHEDEN er DÅRLIG
  • 29% synes, at AKTUALITETEN er DÅRLIG
  • 37% Overvejer at opsige deres abonnement

Kilde: YouGov, 340 Netflix-brugere

Forholder sig ikke til kritik: »Flere titler er på vej«

Hos Netflix forholder pressechef Joris Evers sig ikke til de kritiske danske brugere, da Søndagsavisen henvender sig, men sender i stedet en mail med fokus på Netflix’ succes i Danmark – og fremtidige initiativer.

»Vi tilføjer nye titler til  den danske udgave hver uge, og i år vil vores medlemmer i Danmark og resten af verden få flere nye titler end nogensinde før,« skriver Joris Evers, pressechef for Netflix i Europa, i en mail.

Hos konkurrenten HBO Nordic er man ikke enig i Claus Bülow Christensens vurdering af, at konkurrencen på det danske marked er dårlig.

»Vi har stor tiltro til det danske marked og er meget  fokuserede på at udbyggevores position,« skriver Christina Sulebakk, nordisk marketingchef for HBO Nordic, i en mail.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1